COBEX: student wil switchen omdat hij Chinees te moeilijk vindt

Een eerstejaarsstudent International Business & Management Studies krijgt halverwege zijn eerste studiejaar spijt van zijn majorkeuze Asian Business Studies. Hij vindt het vak Chinees te moeilijk en wil tussentijds switchen. De examencommissie geeft geen toestemming. De student stapt naar het COBEX.

Tijdens de zitting van het College van Beroep voor de Examens (COBEX) komt de student niet opdagen. Een reden heeft hij niet opgegeven. Toch besluit de voorzitter van het COBEX zijn zaak door te nemen.

Keiharde regel
In januari van dit jaar dient de student een verzoek in bij de examencommissie. De student wil zo snel mogelijk van Chinees af, want het vak vormt een struikelblok. Een bestuurslid van de examencommissie vertelt: “Hij wist vanaf het begin van zijn studie dat wisselen van major onmogelijk is. Het is betreurenswaardig dat het vak Chinees hem tegenvalt maar tussentijds je keuze veranderen kan niet, dat is bij ons een keiharde regel.”

De voorzitter van het COBEX is benieuwd waarom de Examencommissie zo strikt vasthoudt aan deze regel. Een lid legt uit: “Op het moment dat we een uitzondering maken voor één student, willen meer studenten dat. Vanwege de precedentwerking gaan we dat niet doen. Het kost ons organisatorisch ontzettend veel gedoe en is voor de student in kwestie heel onhandig.”

“Maar jullie hebben in het verleden wel uitzonderingen hebben gemaakt. Hoe zit dat?”, vraagt de voorzitter. Het bestuurslid van de Examencommissie: “Dat had te maken met persoonlijke omstandigheden van die studenten. Op het moment dat we een verzoek krijgen van iemand wiens vader ernstig ziek is, begrijpen we dat deze student niet twaalf maanden naar China kan gaan. Een jaar China is verplicht bij de major Asian Business Studies. Maar in het geval van dit beroep is er geen bijzondere omstandigheid. Chinees een moeilijk vak vinden: tja, dat vinden wij natuurlijk geen goed argument.”

Kwalijk
De voorzitter wijst op het relaas van de student, waarin hij aangeeft dat zijn coach hem motiveerde om een verzoek in te dienen bij de examencommissie. Laatstgenoemde is niet te spreken over het advies van de coach. “Wij vinden dat zij een uitzonderlijk slecht voorbeeld heeft gegeven. Zij is zelf lid geweest van de examencommissie en heeft het handboek meegeschreven. Zij weet heel goed dat wisselen van een major niet kan. Ze had nooit mogen zeggen dat de student kans maakte. We nemen het haar kwalijk, maar daarover gaan we intern in gesprek.”

Uitspraak
COBEX verklaart het beroep van de student ongegrond.