Column: Heb ik spijt?

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes

Heb ik spijt? Spijt is misschien niet helemaal het juiste woord. Misschien is FOMO beter, om er maar even een communicatieterm tegenaan te gooien. Fear Of Missing Out, bang zijn om iets niet mee te maken, wat anderen wel meemaken. Terwijl ik dit schrijf komen een hoop klasgenoten terug van hun minor in het buitenland, en pakken andere het vliegtuig naar (verre, ik bedoel: DUBAI!) landen voor hun afstudeerstage. Het liefst draaide ik een weekje mee in Budapest, om daarna cultuur te snuiven in Berlijn, geniet ik van de sneeuwstormen in Noorwegen en verbrandde ik me ook even in de zon in Kaapstad (en doe ik ergens nog wat aan school).

Maar ik, met mijn droom om nog minstens 57 landen en culturen te zien, leef om een of andere reden nog steeds in ons koude kikkerlandje. Internationalisering is bijna net zo HOT als die zon in Afrika. Bij steeds meer studies is het verplicht om een semester in het buitenland te studeren, een extra taal te leren of vakken in het Engels te volgen. Waarom heb ik dat nooit gedaan? Heb ik me te veel laten beïnvloeden door carrièrekansen, taalbarrières of (ex-)vriendjes die moeilijk deden?

‘Internationalisering is bijna net zo HOT als die zon in Afrika’

Met het einde van mijn studie in zicht begin ik me af te vragen of ik er alles uitgehaald heb wat erin zat. Hoor ik nu niet bij the cool kids omdat ik niet naar het buitenland ben geweest? Heb ik spijt dat ik deze stap nooit heb gezet? Nee. Spijt, da’s zund van d’n tijd! ( – wijze opa). Want geloof me, ook in Nederland kun je je studie met veel voldoening afronden. Als jij zelf maar achter je keuzes staat en ze niet laat beïnvloeden door (overbodige) angsten, vriendjes of een paar lessen Engels!

Evi Kuunders is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda

Teun

Alleen (op reis) in het buitenland, is een ervaring als geen ander. Maar dat hoeft niet via een studie en een maand is ook al een hele ervaring. Ik heb het "in between jobs" gedaan. Oftewel, het kan altijd nog! Maar een aanrader is het wel.

2018-06-01 10:10:19

Harde werker

Maak je niet druk, de meeste werkgevers weten echt wel dat je lekker op het strand hebt gelegen met je 'buitenland' ervaring. Een goede bijbaan tijdens je studententijd is meer waard.

2018-05-31 18:15:35