Directeur Pabo: ‘We zorgen dat de deeltijdstudie veel flexibeler wordt’

Het College van Bestuur (CvB) heeft besloten de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs de komende jaren bij de Pabo te laten. Over vier jaar wordt dit besluit heroverwogen. “Bijzonder goed nieuws”, noemt Pabo-directeur Dominique Majoor het besluit.

Flexibilisering
Hoewel het CvB zich over vier jaar opnieuw buigt over dit besluit, is Majoor blij dat de deeltijdopleiding in ieder geval voorlopig bij de Pabo blijft. “Nu krijgen we de kans om te investeren in de deeltijdstudie. We gaan ervoor zorgen dat het flexibeler wordt en zullen daarbij leren van de ervaringen binnen de Academie voor Deeltijd. Er komen ook meer zij-instromers. Dat zijn mensen met een hbo-opleiding of hoger die binnen twee jaar leerkracht kunnen worden. Het zijn veelal mensen die pedagogiek hebben gestudeerd, of les hebben gegeven in het voortgezet onderwijs.”

Het uitbreiden en flexibiliseren van de deeltijd pabo is volgens de directeur nodig vanwege het toenemende tekort aan leerkrachten in het basisonderwijs. Voorheen was het vooral een probleem van de Randstad. Maar nu begint het tekort ook basisscholen in West-Brabant te raken. “Als we wat aan dat tekort willen doen, is het prettig dat de Pabo verantwoordelijk blijft voor de deeltijdstudenten.”

‘Op basis van de voorlopige aanmeldingen zijn ze dit jaar met 20 procent gestegen’

Problematisch
Majoor merkt dat het nu problematisch is wanneer basisscholen vervanging van leerkrachten moeten regelen, bijvoorbeeld vanwege zwangerschapsverlof. Maar ook de vacatures nemen volgens de directeur toe. “Binnen een mum van tijd zullen we ook hier een groot tekort hebben. Dat maakt die flexibilisering van de Pabo des te belangrijker.”

Lees ook: ‘Zonde dat niet meer studenten voor een pabostudie kiezen’

Bij de Pabo van Avans zijn de aanmeldingen in elk geval behoorlijk toegenomen. Majoor:“Op basis van de voorlopige aanmeldingen zijn ze dit jaar met 20 procent gestegen bij zowel voltijd als deeltijd. Daar zijn we erg blij mee.”