Docent van het Jaar kijkt terug: ‘De titel heeft me meer zelfvertrouwen gegeven’

Nina van Ingen mocht zich een jaar lang Avans’ meest favoriete docent noemen. De docent van de opleiding Verpleegkunde in Den Bosch blikt terug op het afgelopen jaar: “Ik wil studenten motiveren om het maximale uit zichzelf te halen.”

Totaal verbouwereerd was ze, toen Van Ingen op een doodgewone werkdag door collega’s en de voltallige redactie van Punt werd verrast met de eretitel Docent van het Jaar 2017. “Het is gewoon bizar, ik kan het niet bevatten”, reageerde ze toen. Ook nu kan de docent zich weer goed inleven in dat moment. “Laatst heb ik het filmpje van die bekroning nog eens gezien. Ik voelde me precies zoals toen. Ik had het oprecht niet zien aankomen!”

Oprecht blij
Op de vraag of ze jaloerse blikken kreeg in de koffiekamer, grapt Van Ingen: “Jazeker, er zijn wel collega’s die mijn lessen proberen te saboteren maar daar leer je mee omgaan.” Even later: “Nee flauwekul, ik heb niks gemerkt van jaloezie. Collega’s waren oprecht blij voor me en vonden dat ik het verdiende. Ik kreeg zelfs mailtjes van collega’s van andere academies, dat verraste mij echt.”

“De titel heeft me meer zelfvertrouwen gegeven in de rol van docent”, meent de Verpleegkundedocent. “Ik had nauwelijks ervaring toen ik die prijs ontving. Het deed me inzien dat studenten het prettig vinden om les van mij te krijgen.”

‘Ik ga regelmatig het gesprek aan met studenten om feedback te krijgen op mijn rol als docent’

Blijven leren
Van Ingen benadrukt wel dat ze nog een hoop te leren heeft. “Ik ga regelmatig het gesprek aan met studenten om feedback te krijgen op mijn rol als docent maar ook op de lessen. Daarmee blijf ik mezelf ontwikkelen.”

Zelf is ze ook nog student. Momenteel volgt ze een master Klinische Gezondheidswetenschappen. “Als het goed is start ik in september met mijn afstudeeronderzoek in het AMC.”

Een gouden tip voor beginnende docenten: “Zoek de persoon achter een student. Iedereen heeft een verhaal. Als je probeert te ontdekken wat hen motiveert en waar ze tegenaan lopen, haal je voldoening uit het lesgeven.”

‘Soms komen ze aan het einde van de periode zeggen: ‘Het is toch niet zo erg als ik dacht.’’

Energie
Volgens eigen zeggen krijgt ze veel energie van studenten. “Het is geweldig als je ze in tien weken iets kan leren waarvan ze van tevoren dachten het nooit zouden begrijpen. Ik geef bijvoorbeeld Evidence-Based Practice, dat is over het algemeen niet het lievelingsvak van studenten. Soms komen ze aan het einde van de periode zeggen: ‘Het is toch niet zo erg als ik dacht.’ En: ‘Jij maakt de stof tenminste leuk’. Dat is het mooiste aan mijn vak. Als docent wil ik studenten intrinsiek motiveren om het maximale uit zichzelf te halen.”

Wie de eretitel dit jaar verdient? “Iemand die net zoveel plezier uit het lesgeven haalt als ik. Het liefst van de Academie voor Gezondheidszorg natuurlijk!”

Lees ook: Nomineer nu jouw Avansdocent van het jaar 2018!

Docent van het jaar 2018
Ook dit jaar is Punt op zoek naar de leukste, slimste, liefste, grappigste maar vooral de beste Avansdocent van het jaar. Nomineren mag onder het Facebookbericht, maar mailen met een motivatie mag ook naar redactiepunt@gmail.com.