Eerstejaars Ondernemerschap & Retail Management in Nepal: ‘De armoede raakte mij enorm’

“Wow, wat is het hier anders”, dacht eerstejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management (ORM) Marcus van der Heijden toen hij het vliegveld van Kathmandu (Nepal) uitliep. Samen met negentien medestudenten van ORM en Commerciële Economie ontmoette Marcus Nepalese studenten en ondernemers tijdens een studiereis.

Wat hebben jullie in Nepal gedaan?
“We bezochten de Tribhuvan University in Kathmandu, luisterden naar gastsprekers en namen een kijkje bij bedrijven van sociale ondernemers. De ontmoetingen met studenten en ondernemers gaven ons de gelegenheid om te netwerken. Dat was erg inspirerend.”

Maar waarom Nepal?
“Omdat sociaal ondernemerschap belangrijk is in Nepal. Sociale entrepreneurs voorzien in maatschappelijke behoeften of leveren op een andere manier een nuttige bijdrage aan een land. Dat is voor ons relevant omdat we zo leren over deze vorm van ondernemen. In Nederland en andere westerse landen zijn veel markten al bezet, in Nepal is er juist bijna niks en daarom is het een interessante bestemming voor ondernemers. Zo spraken wij ook een man die een koffiebedrijf heeft opgericht. Koffie is tamelijk nieuw in Nepal, dus die markt ligt nog open.”

Vond je het een relevantie trip?
“Ja, door de reis heb ik een breder perspectief van de wereld. Dat komt omdat het contrast tussen Nederland en Nepal zo groot is. Ik vind het mooi dat ik nu Nepalese ondernemers en studenten ken en ik heb veel geleerd over sociaal ondernemen.”

Wat viel je allemaal op?
“De armoede raakte mij persoonlijk enorm. Het land is heel arm. Als je door de stad rijdt, zie je een enorm verschil met Nederland.”

Kathmandu staat bekend als een chaotische stad. Heb jij dat ook zo ervaren?
“Ik moest wennen aan het verkeer. De hoofdstad Kathmandu is overweldigend. Het verkeer is een zooitje ongeregeld. Stoplichten lijken geen functie te hebben. Mensen trekken zich er niets van aan en iedereen rijdt kriskras door elkaar. Je bent genoodzaakt om te bumperkleven, anders kom je niet vooruit.”

Kunnen wij wat leren van Nepalezen?
“Zeker. Het viel me op hoe vriendelijk en nederig mensen zijn. Dat gevoel krijg je vrij snel als je in het buitenland bent, maar toch is dat me het meest bijgebleven. In een land waar het gros van de bevolking zó arm is, vind ik een positieve mentaliteit inspirerend. In Nederland willen we altijd maar meer. Dat is in sommige opzichten goed, maar het is belangrijk om af en toe stil te staan bij wat we wél hebben.”