Inrichtingsplan Xplora van tafel na afkeuring AMR: ‘Als dit een afstudeerproject was, zouden we de student vragen het opnieuw te doen’

De Avans Medezeggenschapsraad stemt niet in met het inrichtingsplan voor het team Kennismanagement. Volgens de raad “ontbreekt het plan aan visie en is het slecht onderbouwd”, verder stoort het de raad dat studenten niet zijn betrokken bij het proces. “Zorgvuldigheid gaat boven snelheid”, aldus AMR-voorzitter Jacques Pijnappels tijdens de bijeenkomst van dinsdag. Het College van Bestuur trekt het inrichtingsplan voor Xplora in.

Zelden is een vergadering van de AMR zo goed bezocht als deze. Een grote groep medewerkers van het team Kennismanagement is gekomen om het gesprek tussen de raad en bestuurslid Jacomine Ravensbergen bij te wonen. Het maakt de vergadering in de toch al overhitte vergaderzaal extra geladen.

Lees ook: Nieuwe plannen Xplora: ‘Niet de bedoeling dat alle boeken in een magazijn komen

Gedwongen ontslagen
Ravensbergen is gekomen om vooraf ingediende vragen vanuit de AMR te beantwoorden over de herontwikkeling van Xplora. Vanwege toenemende digitalisering en andere onderwijsvormen wil Avans de dienstverlening aanpassen. Daardoor verdwijnen 16 van de 35 fte bij het team Kennismanagement. Het lot van de werknemers is een reden tot zorg voor de raad. Die wil garantie dat er geen gedwongen ontslagen vallen. Het College van Bestuur kan die garantie niet geven.

‘In de adviesgroep zaten alleen directeuren, nu studenten toevoegen voelt voor mij iets teveel als een goedmakertje’

“Er is eerst een plan geschreven en dan pas worden de belangrijkste stakeholders, studenten, uitgenodigd. Dat moet je bij de totstandkoming doen en niet pas bij de uitvoering”, vindt docentlid Frans Janssen. Ravensbergen zegt toe dat studenten en experts worden toegevoegd aan de groep die zich buigt over verdere ontwikkeling van het huidige inrichtingsplan. Maar dat blijkt de AMR niet genoeg. “In de adviesgroep zaten alleen directeuren, nu studenten toevoegen voelt voor mij iets teveel als een goedmakertje”, zegt docentlid Mustapha Aoulad Hadj.

‘Misschien is het wel prettig om niet met studenten te praten als daar niet de juiste uitkomsten uitkomen’

Bij de AMR leeft het idee dat de uitkomst van het plan al vaststond en dat het inrichtingsplan daar naartoe geschreven is. “Misschien is het wel prettig om niet met studenten te praten als daar niet de juiste uitkomsten uitkomen”, vraagt Janssen zich af. “Dit rapport zou afgekeurd worden als afstudeeropdracht van een student. Die zouden we vragen het opnieuw te doen.”

Ravensbergen is het eens met de AMR dat het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) eerder met studenten had moeten spreken. “Maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien.”

Wat is nu het probleem?
“Ik heb het document gelezen en mij wordt niet duidelijk wat het probleem is en hoe dat nu opgelost wordt”, zegt docentlid Joost Overeem. “Er wordt verwezen naar de ambitie 2020, maar daar vind ik maar twee zinnen in over digitalisering. Als de herontwikkeling echt gekoppeld is aan deze ambitie, waarom is er dan pas afgelopen jaar mee begonnen en niet al in 2015?”

De AMR uit haar zorgen over de huidige bezetting van de balies omdat meerdere medewerkers van het team Kennismanagement inmiddels zijn overgestapt naar een andere functie binnen of buiten Avans. De studentleden merken dat de balies minder uren bemand zijn. Medewerkerslid Eric van Oevelen mist de betrokkenheid van het team Kennismanagement bij bijvoorbeeld de Academie voor Associate Degrees in Roosendaal, de nieuwe onderwijsvorm van de Academie voor Gezondheidszorg en het digitale leslokaal van de Pabo. “Er onstaan nu overal losse eilanden, dat vind ik jammer.”

‘De handreiking om studenten bij het vervolg te betrekken is voor ons onvoldoende’

AMR-voorzitter Jacques Pijnappels is duidelijk: “Je kunt pas met een implementatieplan komen als je een heldere visie hebt. Wat er nu ligt, is niet goed onderbouwd, het rammelt. Daarom zeggen we nee tegen dit plan. De handreiking om studenten bij het vervolg te betrekken is voor ons onvoldoende. Neem de tijd voor een goed onderbouwd plan. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid.”

Ravensbergen neemt het advies van de raad over en trekt het huidige inrichtingsplan in. Ze wil met de AMR in gesprek over het verdere vervolg.

Langer in onzekerheid
De aanwezigen van het team Kennismanagement reageren na afloop van de vergadering opgetogen. Ze vinden het positief dat er een nieuw plan komt ook al betekent dit dat ze langer in onzekerheid zitten. “Ik heb liever dat mijn baan verdwijnt vanwege een goed plan, dan vanwege wat er nu ligt”, verwoordt een van hen de gedachte van de meerderheid.

W*M

Om te beginnen sluiten ze vroeger, aantal computers neemt af en zijn van mindere qualiteit en verbouwingen worden uitgesteld.

2018-05-30 16:01:14

Richard(lid AMR)

W*M, heb je hier voorbeelden van?

2018-05-30 14:49:26

W*M

Hallo AMR het lijkt er mij ook nog eens op dat er al is begonnen met bezuinigen nog voordat er een nieuw plan is...... Foutje?

2018-05-30 13:41:31

notpicnic

goed om te zien dat de medezeggenschap hier een stokje voor steekt. http://www.pearltrees.com/t/freedom-choice/private-library-university/id7620329#item102935030 http://www.pearltrees.com/t/freedom-choice/private-library-university/id7620329

2018-05-30 13:02:29