Pabostudenten werken met de nieuwste digitale snufjes

Door alle technologische ontwikkelingen verandert er veel. Zo ook binnen het onderwijs. Lesgeven wordt met drones, bee-bots en Prowise digitale borden veel digitaler. De Pabo gaat graag mee met deze vernieuwingen. Ze openen daarom Labyrint: de nieuwe ICT-onderwijswerkplaats.

Docenten Hans van der Heijden, Jos Berns en Renske Pals zijn het initiatief gestart. “De studenten zijn de leerkrachten van de toekomst en hebben behoefte aan verdere uitleg en begeleiding over het innovatieve onderwijs”, zegt van der Heijden. “De verwachting is dat er in de toekomst gebruik wordt gemaakt van onder meer drones, bee-bots en Prowise digitale borden in de klas. Dat zijn de nieuwste snufjes voor in de lessen. De studenten moeten daar klaar voor zijn.”

Begeleiding
De docenten willen het onderwijs zo goed mogelijk gaan koppelen aan innovatie, ICT en digitalisering. Studenten moeten met de innovatieve middelen leren werken. “Labyrint moet een plek worden waar studenten zelf aan de slag kunnen gaan met hun voorkeuren. Zij zijn creatief en nieuwsgierig. Deze eigenschappen kunnen ze volledig benutten in de nieuwe werkplaats”, vertelt Berns.

Niet alleen studenten, ook docenten moeten voorbereid zijn. Zo krijgen ze onder meer lessen in het gebruik van een Prowise digitaal bord. Ze zien hoe de leerzame spelletjes op het bord werken en leren hoe alle functies in elkaar zitten. Daarnaast krijgen ze ook les in het nieuwe lesgeven. Van der Heijden: “Het gaat langzaamaan naar flexibeler onderwijs met andere materialen en kinderen die leren op hun eigen tempo. Dat is voor ons ook een verandering en daar gaan we ons aan aanpassen.”

Samenwerking met basisscholen
“De verwachting is dat er over een jaar of twee regelmatig basisschoolklassen langskomen. Er zijn dan een aantal dagen in de week kinderen aanwezig en er zijn ontdekavonden voor de leerkrachten. Dat is het werkveld en zij moeten de nieuwe middelen nu al gebruiken. Bij ons kunnen ze dan experimenteren. Deze samenwerking is belangrijk voor de ervaring van studenten en we kunnen van elkaar leren”, laat Berns weten

“In de toekomst willen we de muur die nu nog in het lokaal zit doorbreken, Labyrint verder uitbreiden. We willen uiteindelijk één grote innovatieruimte.”