Student loopt stage op Caribisch paradijs: ‘Ik kan overal duiken en snorkelen’

Zwoele avonden, mooie stranden en nauwelijks hoogbouw: kenmerken van Bonaire waar derdejaarsstudent Lotte van Rijen verliefd op is geworden. De Pabostudent volgt een stage op het Caribisch eiland. “Ik kan overal duiken en snorkelen, Bonaire is een paradijs.”

“Het liefst wilde ik voor mijn stage naar Noorwegen of Oostenrijk”, vertelt Lotte. “Ik vind die landen mooi vanwege het landschap. Maar die bestemmingen pasten niet bij mijn stagekeuze. Ik wilde graag Engelse les geven. In Oostenrijk en Noorwegen spreken kinderen vaak prima Engels.”

Bedwelmend
Uiteindelijk viel Lotte’s keuze op Bonaire. “Ik werd enthousiast van de verhalen van een medestudent. Bonaire is een andere wereld. Je hebt hier amper hoogbouw en het klimaat is broeierig. Vooral de hitte was in het begin bedwelmend”, zegt de Pabostudent. “Je moet je voorstellen dat het hier altijd 30 graden of warmer is. Dat zijn wij niet gewend” Inmiddels zit Lotte alweer zeven weken op het eiland. “Mijn stageadres is supergaaf. Ik geef leerlingen uit groep 1 tot en met 8 twee keer per week les in het Engels. Ik begeleid ook kinderen die extra steun nodig hebben. Op woensdagen geef ik gymles.”

‘Als kinderen in beweging blijven, kunnen ze zich beter concentreren’

Actieve lessen
“Alleen al de reacties van mijn leerlingen maken het de moeite waard. Ze kijken uit naar mijn lessen, dat zeggen mijn collega’s zelfs. Misschien komt dat door mijn manier van lesgeven. Ik geef ze op een actieve manier taalles. Ze mogen vaak praktische dingen doen en ze staan soms tijdens de les. Als kinderen in beweging blijven, kunnen ze zich beter concentreren. Ik merk aan de reacties hoe leuk en leerzaam ze dat vinden.”

Het onderwijs op Bonaire verschilt volgens Lotte niet veel van het Nederlandse basisonderwijs. “Dat komt omdat ik stage loop op een privéschool. Het is een Nederlandse school, dus mijn team probeert het onderwijs zoveel mogelijk op het Nederlandse onderwijs te baseren. Ja, er zitten kinderen met uiteenlopende achtergronden in de klas, maar dat is in Nederland net zo goed.”

‘Mensen zijn super vriendelijk en zeggen gemakkelijk gedag tegen elkaar’

Open houding
De hartelijkheid en de open houding van mensen op Bonaire kan de student goed waarderen. “Mensen zijn super vriendelijk en zeggen gemakkelijk gedag tegen elkaar, ook al kennen ze elkaar niet. Op die manier raak ik moeiteloos in gesprek met anderen.”

Duiken en snorkelen
Aan de broeierige temperaturen is Lotte inmiddels gewend. “Het is altijd zonnig hier en ik kan overal duiken en snorkelen. Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze elke dag naar het strand kunnen lopen? Bonaire is een paradijs.”