‘Als ik uit de auto stap roepen ze: shit, het is een vrouw!’

Anne d’Hondt stapte vijf jaar geleden voor de lol in een kart. Inmiddels is ze Nederlands kampioen geweest, werd ze tweede op het WK in 2016 en haalt ze met gemak de meeste mannen in. De student Commerciële Economie in Breda hoopt op een podiumplek tijdens het WK in Polen. “In de racewereld moet je echt je mannetje staan.”

Sportief is ze altijd geweest, maar de tweedejaarsstudent van Avans had nooit aan karten gedacht. Tot ze op een dagje uit op de kartbaan reed. Haar scores waren zo goed, dat de eigenaar van de kartbaan flink onder de indruk was. Anne zeurde door tot haar ouders akkoord gingen. “In een mum van tijd mocht ik meedoen met nationale en internationale wedstrijden.”

Mannnenwereld
De autoracewereld is er een van mannen en dat weet Anne heel goed. “Veel van die jongens gaan er bij voorbaat vanuit dat ik ze niet kan inhalen. Vervolgens lukt dat vaak moeiteloos. Die verbaasde blikken zijn onbetaalbaar.” Regelmatig eindigt de student hoog op scorelijsten. Als ze haar helm afdoet en haar lange blonde haar tevoorschijn komt, worden de mannen nog bozer. “Mijn vriend zit vaak in de kantine tussen die kerels. Als ik uit de auto stap roepen ze: “Shit, het is gewoon een vrouw!’”

‘Ik wist dat ik kans maakte, maar als je op het podium staat voelt het onwerkelijk’

Super trots
Na het winnen van het NK in 2015, kreeg Anne het voor elkaar om in 2016 in Italië tweede te worden op het wereldkampioenschap. “Ik wist dat ik kans maakte, maar als je op het podium staat voelt het best onwerkelijk. Ik was super trots.”

Door een ongelukje van een deelnemer op de baan, crashte Anne vorig jaar tijdens het WK in Madrid. Met als gevolg een flinke rugblessure. “Ik heb geluk dat het niet veel erger met me is afgelopen, maar een half jaar niet kunnen karten is super frustrerend.”

‘Ik heb amper tijd voor een sociaal leven en ik drink niet’

Sponsors kwijt
Tegelijkertijd gaf het haar de ruimte om zich te focussen op haar studie. “Ik heb al mijn vakken gehaald. Je kunt blijven zwelgen in zelfmedelijden, maar ik koos ervoor om te focussen op wat ik nog wél goed kon doen. Dat was mijn studie.”

Momenteel combineert de student het trainen voor het volgende WK met haar studie, een bijbaantje én haar relatie. “Ik heb amper tijd voor een sociaal leven en ik drink niet. Dat is het nadeel van sporten op topniveau. Maar dat nadeel weegt niet op tegen de voldoening die ik uit het karten haal. En ik heb een vriend met wie ik veel samen ben. Van hem krijg ik energie om sport en studie te combineren. Ik hoef mijn vrienden niet elke dag te zien.”

Door haar rugblessure in 2017 verloor Anne belangrijke sponsors. Nu heeft ze het grootste deel van het bedrag dat ze nodig heeft voor het WK zelf bij elkaar gesprokkeld. Ze heeft nog wel minimaal 200 euro nodig om mee te kunnen doen in Polen. “Ik heb er zoveel geld en energie ingestoken. Het zou mooi zijn als ik het laatste beetje cadeau kreeg”, aldus de student.

Droom
Niet alles wijkt overigens voor het karten. “Ik droom van een podiumplek in Polen deze zomer. Maar volgend jaar ga ik het rustiger aan doen. Ik wil me focussen op mijn studie. Het WK is dan in Amerika en dat kan ik niet betalen. Maar daarna sta ik wel weer op de baan. Ik ben hartstikke jong en vind de sport veel te mooi om achter me te laten.”

Wil jij Anne helpen opnieuw alle grote jongens achter zich te laten tijdens het WK in Polen? Doneer dan via haar speciale pagina.