Tentamens ongeldig na vals brandalarm Hogeschool Rotterdam

Illustratie: Elmarye Aaij

Bijna 130 studenten van de Hogeschool Rotterdam moeten een tentamen overdoen omdat iemand tijdens de toets het brandalarm liet afgaan. De hogeschool heeft aangifte gedaan.

In het gebouw aan het Academieplein waren afgelopen donderdagavond 133 studenten tentamen aan het doen toen rond zeven uur het brandalarm afging en het gebouw werd ontruimd. Vier studenten hadden hun tentamen al ingeleverd. De examencommissie heeft de 129 andere tentamens ongeldig verklaard.

Aangifte
Vermoedelijk heeft iemand met opzet het brandalarm laten afgaan. “We hebben daar duidelijke aanwijzingen voor en hebben aangifte gedaan”, zegt een woordvoerder van de hogeschool. Of er al een verdachte in beeld is wil ze niet zeggen om het politieonderzoek niet te verstoren.

Bestuursvoorzitter Ron Bormans is niet blij, is op de website van de hogeschool te lezen. “Door deze dwaze actie bestaat het risico dat onze studenten en medewerkers in de toekomst een serieus alarm wellicht niet meer als zodanig opvatten. Hierdoor worden mensenlevens op het spel gezet.”

Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat op deze locatie het brandalarm afging tijdens een tentamen. Vorig jaar in juni gebeurde dat ook al. Toen moesten tweehonderd studenten het tentamen overdoen. Het was al snel duidelijk dat een student – al dan niet expres – op de alarmknop had gedrukt. Destijds is er geen aangifte gedaan, zegt een woordvoerder. “Maar deze keer is er concreter belastend bewijs.” Of er een verband is tussen de incidenten is niet bekend.