Van horrorseizoen naar droomtransfer: CMD-student Emma naar Belgische eredivisie

Emma Coolen, tweedejaarsstudent Communication & Multimedia Design, zette de afgelopen vier jaar alles op alles om op het hoogst mogelijke niveau te voetballen. Bijna gooide een voortdurende hamstringblessure en een motivatieprobleem roet in het eten. Maar vanaf volgend seizoen komt Emma uit voor KSK Heist Ladies dat speelt in de Belgische Super League, het hoogste Belgische niveau.

Emma ruilde vier jaar geleden haar boerenclubje in voor FC Eindhoven en maakte vervolgens de overstap naar VC Moldavo dat uitkomt in de eerste klasse in België. “Het is voor mij zaak om zo snel mogelijk óf naar de Super League, hoogste niveau voor vrouwen België, of de Eredivisie te gaan”, vertelde de voetbalster vorig jaar aan Punt.

Nu, 4 jaar, 5 maanden en 3 dagen, na het radicale besluit om profvoetballer te worden, is het haar gelukt en speelt ze vanaf volgend seizoen op het hoogste niveau in België voor KSK Heist Ladies. En een overstap waar ze tot enkele maanden geleden nooit van had kunnen dromen. “Van nachtmerrieseizoen naar droomtransfer”, vat Emma het afgelopen jaar samen.

Vier seizoenen lang werkte ze hard voor haar ultieme droom en ging alles van een leien dakje. Ze wist sport succesvol te combineren met haar studie aan Avans én vlogde en blogde ze over haar weg daarnaar toe en zij maakte zich hard voor meer aandacht voor het vrouwenvoetbal met het naderende Europese Kampioenschap. Vier seizoenen kende ze nul tegenslagen.

Gestopt
Maar een zeurende hamstringblessure waar ze niet naar luisterde en een drukke agenda gooide bijna roet in het eten. “Midden in het seizoen bij VC Moldavo stopte ik met voetballen”, vertelt Emma.

‘Midden in het seizoen bij VC Moldavo stopte ik met voetballen’

De gedroomde transfer naar een nog hoger niveau leek verder weg dan ooit. “Ik had me er al bij neergelegd dat een transfer er niet meer in zou zitten.” Maar na vier weken kreeg ze zoveel spijt van haar besluit, dat ze weer terugkeerde naar het voetbalveld.

Waar tekenen?
Emma werd benaderd door twee clubs uit Engeland, twee clubs uit Zweden én door het Belgische Heist. De club kwam via haar blog bij haar terecht en stuurde haar een mail. Emma ging bij de voetbalclub op gesprek. “Bij Heist zitten ze heel erg op de individuele ontwikkeling van de speelsters.” Iets dat haar heel erg aansprak. “Ze zeiden na ons gesprek: denk er nog maar een paar dagen over na. Maar ik dacht alleen maar: waar kan ik tekenen?!”

‘Ik dacht alleen maar: waar kan ik tekenen?!’

Wanneer ze erover praat, glundert ze nog. Echt beseffen doet ze het nog niet. De handtekening staat onder het contract, “maar het echte besef komt waarschijnlijk pas wanneer ik straks met hen train.” Haar voornaamste doel voor het komende seizoen: “Zo fit mogelijk worden en kei hard trainen.” Vier keer per week reist ze straks 105 kilometer heen en weer tussen Brabant en Heist om dat te bereiken.

Extra uitdaging
Waar Emma bij Moldavo verzekerd was van een basisplek, moet zij zich bij haar nieuwe club nog bewijzen. Meerdere nieuwe vrouwen zijn er aangetrokken. “Iedereen gaat straks vechten voor een plek in het veld, het wordt heel competitief”, zegt ze met genoegen in haar stem.

Maar dat is niet de enige extra uitdaging. Het damesteam van Heist staat dit seizoen laatste in de Super League. “Wat betekent dat de tegenstanders niks van ons verwachten. Die teams kunnen wij nog wel eens gaan verassen en daar heb ik heel veel zin in.”

Met deze transfer is Emma weer een stap dichterbij haar ultieme droom: een plek bij de Oranje Leeuwinnen. En dat bekendheid creëren voor het vrouwenvoetbal? “Dat blijft onverminderd doorgaan!”