Voorzitter TOP week: ‘Tilburg staat altijd helemaal op z’n kop’

Het Tilburg Orientation Program (TOP week) is al jaren de plek om Tilburg te leren kennen als nieuwe student. Jeroen Zevenbergen zit in zijn vierde jaar van Technische Bedrijfskunde. Dit jaar is hij de voorzitter van het bestuur van de grote introductieweek.

De week is ervoor bedoeld om alle nieuwe studenten van Tilburg, kennis te laten maken met elkaar en de stad. “Veel mensen denken dat het alleen voor de studenten van de universiteit is. Dit klopt niet”, vertelt Jeroen. “Wij zijn er druk mee bezig om ook de studenten van de hogescholen te trekken. Ik hoop dat we de studenten van de hogescholen ook mee krijgen. Hoe meer verschillende opleidingen en mensen, hoe leuker.”

Bestuursjaar
De TOP-week in Tilburg is de grootste introductieweek van Brabant. De organisatie is daarom erg groot. “Je hebt de verantwoordelijkheid voor 4.000 man. Ik vind dat wel heel spannend, maar ook gaaf.” De organisatie kost zoveel tijd, dat Jeroen een half tussenjaar heeft genomen. In eerste instantie werkte hij naar de winterweek, een introweek voor de buitenlandse studenten toe. Vanaf januari is hij elke dag van 10.00 uur tot 17.00 aan het werk. “Ik wilde sowieso een keer een bestuursjaar doen. Je leert er veel van en het staat goed op je cv. Het is ook een stukje persoonlijke ontwikkeling. Veel mensen denken dat het gewoon een leuk feestje is, maar er zit veel meer achter.”

De organisatie van de week doet hij niet alleen. “Je werkt met een bestuur van zeven man. Iedereen heeft zijn eigen taak. De hele ervaring om het samen te doen, maakt dat je erg hecht wordt. Je bent een jaar lang keihard aan het werk met z’n allen. Ze zijn voor mij vrienden voor het leven geworden.”

Sfeer
Hij hoopt dat de introweek dit jaar een groot succes wordt. “Tilburg staat altijd helemaal op z’n kop tijdens de week. Ik hoop echt dat het dit jaar niet anders is. Dat iedereen het naar z’n zin heeft, er een ontspannen sfeer hangt en dat iedereen net zo enthousiast is over Tilburg, als wij dat zijn.”