Zwarte student doet dutje, bel de politie!

Een blanke student van de Amerikaanse Yale University heeft de campuspolitie gebeld omdat een zwarte student in een gemeenschappelijke ruimte van het studentencomplex op een bank in slaap was gevallen. Vier agenten kwamen eropaf.

Het gebeurde vorige week. “Ik heb alle recht om de politie te bellen. Je mag niet slapen in die ruimte”, zegt de blanke PhD-student op een filmpje dat de zwarte student, Lolade Siyonbola, op haar Facebook-pagina zette. “ De twee vrouwen kenden elkaar niet.

Ingehouden woede
Siyonbola maakte een tweede filmpje, dat inmiddels anderhalf miljoen keer bekeken is. Ze liet de agenten zien dat ze daadwerkelijk in het gebouw woonde en opende haar appartement met haar sleutel. De agenten wilden daarna haar identiteitsbewijs controleren, waardoor het toch nog even duurde voor ze klaar waren. Met ingehouden woede doorstond ze het bezoekje van de agenten.

De agenten, waarvan overigens één zwart was, probeerden uit te leggen dat er niets aan de hand was. Ze deden gewoon hun werk, zeiden ze, en moesten de zaak tot de bodem uitzoeken. Welke zaak, wilde Siyonbola weten. Ze deed alleen een dutje.

Inclusief
Een bestuurder van de universiteit, verantwoordelijk voor het studentenleven, reageerde geschokt. Het incident laat volgens haar zien dat er nog genoeg te doen valt om Yale “niet alleen excellent te maken, maar ook inclusief”. De student die belde, is door de agenten berispt.

Betere Journalist

Zullen we er eens even bij vermelden dat dit midden in de nacht plaatsvond in een ruimte waar de lichten uit waren en dat zij zich weigerde te indentificeren in het begin? Nee dat doen we natuurlijk niet, want dan klinkt het politie bellen logisch

2018-06-12 22:22:28

Batsbak

Ik proef in dit artikel een uit Amerika overwaaiend anti blank ondertoontje. Dat ga ik eens even in de gaten houden.

2018-06-12 22:22:11