Aantal gevallen van studenten met schurft neemt toe

illustratie: Julika RunowHet aantal gevallen van schurft neemt toe onder studenten. GGD’s in verschillende studentensteden hebben de afgelopen maanden meldingen gekregen van honderden studenten met de aandoening die jeuk en huiduitslag veroorzaakt.

De toename is geconstateerd door onder meer GGD’s in Groningen, Leiden, Utrecht en Den Haag. Het exacte aantal gevallen is niet te achterhalen, omdat schurft geen ernstige ziekte is en artsen daarom geen meldingsplicht hebben.

Lees ook: Studentenziektes: je zult ze maar hebben

Beddengoed wassen
Uit onderzoek van de GGD in Groningen bleek dat de hygiëne in studentenhuizen te wensen overlaat. “Ze wassen hun beddengoed niet goed”, zegt Jan van der Have, arts infectieziekten van de GGD Groningen tegen NOS op 3. “Als daar dan meerdere studenten op slapen, grijpen de mijten hun kans. We adviseren studenten nu dan ook dat ze vaker moeten wassen.”