Afstudeerexpositie CMD Breda: wat als algoritmes bepalen met wie je kinderen krijgt?

Moet je de liefde toevertrouwen aan een algoritme? Het is een van de vele thema’s van de afstudeerprojecten van vierdejaarsstudenten Communication & Multimedia Design in Breda. Punt nam donderdag een kijkje op de afstudeerexpositie en belicht een aantal bijzondere installaties.

Steeds meer mensen lijken in hun zoektocht naar ware liefde te vertrouwen op algoritmes. Maar wat als je de keuze voor de vader of moeder van je kinderen ook toevertrouwt aan zo’n droge rekensom? Dat onderzochten studenten Noor Petri en Joy Jurgers met hun artistieke project ‘What if’. Joy licht toe: “Het idee klinkt misschien krankzinnig, maar we laten steeds vaker belangrijke keuzes voor ons maken door het gebruik van online diensten. Maar wat als we daarin doorslaan en zelfs de keuze voor een levenslange partner niet meer aan het toeval overlaten? Ons project belicht de voor- en nadelen daarvan.”

Indo-Europeanen
Wie een kijkje neemt bij de interactieve installatie Cermin, waant zich in een knusse, Indische huiskamer met hapjes én het gezelschap van drie generaties Indische Nederlanders. Met hun project Cermin willen Jamie de Ronde en Simon Nispen bezoekers een lesje geschiedenis geven over de behandeling van Indo-Europeanen. “Het is een manier om bewustwording te creeëren omdat veel mensen geen idee hebben hoe het leven van Indo’s in de vorige eeuw was”, legt Jamie uit. Voor haar vormt het afstudeerproject een zoektocht naar haar eigen identiteit.

‘“Ik heb Indische wortels. Dankzij de gesprekken met mijn vader en opa weet ik nu veel meer over de brute behandeling van Indo’s in Azië en Nederland.” Volgens Jamie vielen zij tussen wal en schip. “In Indonesië werden ze na de onafhankelijkheid als ‘niet puur’ beschouwd, dus gedeporteerd. In Nederland werden ze evengoed gediscrimineerd, omdat ze niet echt Nederlands zouden zijn.”

Simon heeft dankzij de intensieve samenwerking met Jamie’s familie veel geleerd over Indo-Europeanen. “Het was bijzonder om bij Jamie thuis alle verhalen te horen. Tegelijkertijd kijk ik met mijn Nederlandse blik anders naar wat er is gebeurd, wat ons afstudeerproject ten goede kwam.”

Jij & Ik
Even verderop stuiten bezoekers van de eindexpositie op het afstudeerproject van Sofie van der Graaf. Zij onderzocht verschillende manieren om de taalachterstand bij jonge vluchtelingen te voorkomen. Het onderwerp is actueel gezien de toename van het aantal vluchtelingen de afgelopen jaren. Vooral kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud hebben volgens Sofie moeite met doorstromen naar het reguliere onderwijs. Met haar app Jij & Ik koppelt ze vluchtelingkinderen aan Nederlandse kinderen.

Tot en met vanmiddag zijn de 65 ontwerpen nog te bewonderen in het medialab op de Lovendijksestraat.

Arold Roestenburg

Zoals in het artikel staat te lezen was de expositie vorige week te bezoeken bij Avans op de Lovensdijkstraat.

2018-06-26 08:52:12

de heer T.Tamsma

Waar en wanneer is deze afstudeerexpositie te bezoeken ?

2018-06-26 00:36:34