Avans Innovative Studio: ‘Opdrachtgevers zijn enthousiast over wat studenten in korte tijd leveren’

Dreunende beats, studenten met flesjes Jupiler en een tafel met popcorn, m&m’s en chips, zelfs van de afsluiting van de minor Avans Innovative Studio wordt een feestje gemaakt. “Ik zou deze minor iedere student aanraden. Het is heel druk en je bent continu bezig met verschillende opdrachten.”

Het gaat goed met Avans Innovative Studio. Steeds meer studenten melden zich aan voor de minor waarin ontwerpen en maken centraal staan. De minor heeft een eigen ruimte op de Onderwijsboulevard in Den Bosch, maar daar konden ze niet alle studenten meer kwijt. Dus is deze lesperiode voor het eerst een groep begonnen in Breda.

Denkers en doeners
“We zijn het Leer- en Innovatiecentrum en de Pabo enorm dankbaar dat wij gebruik konden maken van een deel van hun ruimtes”, zegt docent Bart Kapteijns. De onderste verdieping van Xplora is gebruikt voor de Innovative Studio. Iets wat docent Esther Fijneman goed is bevallen. “De dynamiek in Breda is wel iets anders dan in Den Bosch. In Breda hebben studenten net iets langer de tijd om na te denken voor ze gaan maken omdat ze, in tegenstelling tot in Den Bosch, naar een andere ruimte moeten lopen. Dat is goed voor de ‘doeners’, maar niet voor de ‘denkers’.”

De aanwezige studenten presenteren elkaars prototypen. Werktuigbouwkundestudent Martijn Ploege staat bij een plantenkas. “Die hebben we gemaakt voor Astroplant. Zij willen onderzoeken wat de beste plant is om op Mars te kweken. Wij hebben een interactieve, educatieve kas ontworpen om kinderen te informeren over dat project.”

‘De andere studenten kunnen meer dan ze zelf denken’

Creatief
Martijn was een van de weinige techniekstudenten bij de minor. “In het begin wordt er naar je gekeken als er iets gemaakt moet worden, maar de andere studenten kunnen meer dan ze zelf denken.” De student roemt de creatieve kant van de minor. “Daarnaast ben je om de twee weken bezig met een nieuwe opdracht, die afwisseling is fijn.”

De studenten hebben zowel in Breda als in Den Bosch gewerkt voor bijvoorbeeld Coca Cola. “Het is al de tweede keer dat Innovative Studio voor hen werkt”, vertelt docent Kapteijns. “Wie zien ook andere opdrachtgevers terugkomen. Ze zijn enthousiast over wat de studenten in korte tijd leveren.”

Geheimzinnige frisdrankfabrikant
Rondom de opdracht van Coca Cola hangt een zweem van geheimzinnigheid. Dat is op verzoek van de frisdrankfabrikant die druk bezig is een van de prototypes van studenten verder uit te werken.

‘Dankzij deze minor weet ik wat ik dat ik na mijn opleiding een master Industrial Design wil doen’

Ayse Bulut, student Mens en Techniek, wilde eigenlijk een minor volgen in het buitenland, maar is terechtgekomen bij Innovative Studio en heeft daar helemaal geen spijt van. “Dankzij deze minor weet ik wat ik dat ik na mijn opleiding een master Industrial Design wil doen. De afgelopen weken kwam voor mij alles samen: creativiteit, zakelijk omgaan met opdrachtgevers, ontwerpen, brainstormen, met je handen werken en vooral druk bezig zijn.”