Avansstudent Sezer is Mister Universe Turkije 2018 en maakt kans op de titel Mister Universe 2018

Sezer Ozdemir, student International Business in Den Bosch, is zaterdag in Rotterdam niet uitgeroepen tot Mister Universe Nederland maar wél tot Mister Universe Turkije. In juli neemt hij het op tegen de rest van de mooiste mannen van de wereld in de Dominicaanse Republiek.

Voor de Avansstudent was het ook een verrassing: uitgeroepen worden tot Mister Universe Turkije afgelopen zaterdag in Rotterdam.  “Ik ging voor Nederland, maar won namens Turkije. Vraag me niet hoe het zit, maar Nederland draagt de licenties voor Turkije.”

Sezer is geboren en getogen in Helmond maar heeft dankzij zijn Turkse ouders een dubbele nationaliteit. Ook al heeft hij de Nederlandse titel niet op zak, Sezer vertrekt midden juli alsnog naar de Dominicaanse Republiek om deel te nemen aan de internationale Mister Universe verkiezing. “Ik heb ook al contact met Turkse media. Ik vertegenwoordig straks een land van 80 miljoen inwoners”, vertelt hij trots.

Uiterlijk én innerlijk
De student komt net uit een presentatie voor zijn studie gerold. “Hierna heb ik nog één presentatie en dan vakantie.” Hij heeft alle tijd ook nodig in aanloop naar de verkiezing. Zijn personal trainer helpt hem de komende vier weken met een strak trainings-, voedings- en slaapschema. “Zestig procent is voeding, veertig procent is training”, vertelt hij. “Lichamelijk moet ik goed afgetraind zijn, maar ook mentaal moet ik sterk zijn. Ik moet goed op de hoogte zijn van de actualiteit want het is niet alleen mooi zijn, het draait ook om het innerlijk.”

Alle facetten van de verkiezing trekken hem. “Het is een show maar ook competitief. Het is de sfeer eromheen, de spanning die er hangt. Vijf maanden lang heb ik hier naar toe gewerkt.” De student, anex model, acteur én ondernemer beaamt dat je zeker ijdel moet zijn om dit te kunnen doen. Het is voor hem ook meteen de plek om te netwerken en zichzelf te positioneren als merk. “Het vergt veel discipline, maar ik ga er voor de volle honderd procent voor!”

Dominicaanse Republiek
Een dag voor de wedstrijd begint, vliegt hij met de Nederlandse kandidaat Bradley Zee naar de Dominicaanse Republiek. De twee hebben elke dag contact. “Hij komt net uit een interview met Shownieuws”, vertelt Sezer. “We zijn goede vrienden maar ook rivalen.” De eerste dag bestaat uit een kennismaking. “Daarna begint alles. Fotoshoots, catwalks lopen tijdens fashionshows, je gezicht laten zien op feestjes. Je moet altijd vriendelijk zijn. Maar ik ben dan ook niet voor niets een acteur.”

Aandacht
Via Instagram sliden er berichtjes in zijn inbox en familie en medestudenten reageren allemaal enthousiast. “Ik word ook vaker herkend.” Sezer heeft nog wel eens te maken met stereotypering. “Vrouwen denken dat ik oppervlakkig ben en alleen maar mooi ben. Zodra ze met me praten, komen ze erachter dat ik diepgang heb en oprecht geïnteresseerd ben in de wereld en anderen.”

Concurrentie
Sezer wordt ook wel eens aangezien voor Latino. Grootste concurrentie ziet hij dan ook in de deelnemers uit Spanje en Mexico. “Die zijn een beetje macho. Dat hoor ik ook wel eens over mezelf.” En misschien zijn de langere mannen geduchte tegenstanders. Zelf is hij 1.80 m. “Maar iemand kan misschien twee meter zijn, als zijn loopje op de catwalk niet in orde is, heb je nog niks aan de lengte.” Namens Nederland kan Bradley een geduchte tegenstander vormen. “Ik wil héél graag winnen. Maar ik moet reëel blijven en met een plek in de top tien ben ik ook blij.”

Na 28 juli weet Sezer of hij zich een jaar lang de mooiste man van de wereld mag noemen.