Boost IT: vanaf 2019 flexibele roostering en tentaminering bij Avans

    Illustratie: Elmarye AaijNiet in week 9 maar al in week 6 je tentamen maken en de keuze uit drie verschillende lesroosters. Het hoger onderwijs is een inhaalslag aan het maken als het gaat om flexibilisering en maatwerk. Avans geeft de komende jaren miljoenen uit aan digitalisering, maar wat gaan studenten en docenten daarvan merken? Felix Kuijpers, projectleider van Boost IT (voorheen bekend als het project Digitale Onderwijsondersteuning), schetst de nabije toekomst.

    “De studenten die nu binnenkomen bij Avans zijn opgegroeid met iPad en smartphone, op jonge leeftijd spelen ze al FIFA tegen leeftijdsgenoten van over de hele wereld. Avans sluit nu niet goed aan bij die belevingswereld”, zegt Kuijpers. “Een klein voorbeeld is het handschrift. De enige keer dat deze groep nog met de hand schrijft is bij tentamens. Verder doen ze alles met hun laptop. Daarom moeten we meer digitale tentamens afnemen. Dat heeft als voordelen dat de resultaten veel sneller bekend zijn en docenten minder tijd kwijt zijn met het ontcijferen van iemands handschrift.”

    ‘Goede studenten hebben niet 10 weken nodig om een vak te leren’

    Digitaal toetsen
    Meer digitaal toetsen is een voorbeeld van de ontwikkeling die Avans de komende jaren moet maken. “In het huidige onderwijs worden de goede studenten tekort gedaan”, zegt Kuijpers. “Alles is er op gericht dat de gemiddelde student en zij die daar net onder zitten kunnen slagen.” Mede dankzij digitalisering van tentamens gaat dat veranderen, vermoedt de projectleider. “Goede studenten hebben niet 10 weken nodig om een vak te leren. In 2019 starten we een pilot om het voor deze studenten mogelijk te maken om bijvoorbeeld al in week 4 of 6 hun tentamen te doen. Als je tentamens digitaal maakt, heb je alleen een vrijgeroosterd lokaal en surveillanten nodig, de ene student kan dan een toets marketing maken in dezelfde ruimte als een student die bezig is met accountancy.”

    Het is niet de bedoeling dat deze topstudenten de resterende vier weken van hun blok gaan zitten Netflixen. De tijd die ze overhouden gebruiken ze voor verdieping of verbreding van hun opleiding. “We onderzoeken de mogelijkheid dat studenten voor een maand aansluiten bij de Avans Innovative Studio of een opdracht doen voor het Avans Ondernemerscentrum.”

    Een belangrijk onderdeel van Boost IT is het tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs: meer digitale colleges maar ook de keuze voor studenten tussen verschillende roosters. Avans gaat het komend jaar experimenteren met het roosterprogramma Xedule, waar Kuijpers hoge verwachtingen van heeft. “Nu zitten roostermakers acht weken te puzzelen, straks is er een programma dat dat in een dag kan.”

    ‘We gaan student- en docentloos roosteren’

    Keuze uit verschillende roosters
    Het huidige onderwijs is erg georganiseerd vanuit de docent en niet vanuit de student. Dat gaat de komende jaren drastisch veranderen. “We gaan student- en docentloos roosteren. Dat houdt in dat een student uit drie verschillende varianten van een rooster kan kiezen. Voor studenten is dat belangrijk in verband met bijbaantjes, sport of andere nevenactiviteiten. Docenten geven vóór de nieuwe lesperiode aan welke lessen ze willen geven, hoeveel stage- en afstudeerbegeleiding ze moeten doen en op welke momenten ze niet kunnen en Xedule maakt een rooster voor het hele docententeam. Mogelijke problemen worden dan, ondersteund door Xedule, opgelost bijvoorbeeld door lesuren te ruilen.”

    Hogescholen en universiteiten onderzoeken samen hoe de opleidingscurricula voor iedereen transparant gemaakt kunnen worden. “Het idee is dat studenten straks zelf kunnen kiezen waar ze bijvoorbeeld het vak verandermanagement kunnen volgen, zowel bij een andere opleiding binnen Avans als bij een andere hogeschool.”

    ‘Er zal altijd een groep studenten zijn die behoefte heeft aan structuur’

    Die ontwikkeling gaat niet van vandaag op morgen, maar Kuijpers verwacht dat een deel van de studentenpopulatie over twee jaar al van de mogelijkheid gebruik maakt. “Nu kun je alleen je minor bij een andere hogeschool volgen, dat wordt de komende jaren dus meer en meer. Maar er zal altijd een groep studenten zijn die behoefte heeft aan structuur. Die willen niet van de ene naar de andere hogeschool reizen.”

    Concurrentie
    Kuijpers ziet veel voordelen in het transparant maken van curricula, ook voor docenten. “Je kunt straks zien waar hetzelfde vak gegeven wordt. Dat biedt mogelijkheden tot samenwerking en leren van elkaar, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.” Dat studenten vakken ‘shoppen’ leidt ook tot meer ‘concurrentie’ tussen docenten. “Je wordt gedwongen om met de tijd mee te gaan, dat is alleen maar goed.”

    Flexibele roosters en tentamens...
    • Ja, ik zie het al helemaal zitten! (64%, 94 Votes)
    • Nee, ik heb nu al keuzestress (36%, 52 Votes)
    Resultaat uit 146 stemmen
    Laden ... Laden ...

    DEEL DIT ARTIKEL

    REAGEER OP DIT ARTIKEL

    * Verplicht veld

    REACTIES

    • Ik heb vroeger tijdens taalles op de basisschool nog van die boekjes gehad waarin je min of meer aan je handschrift moest werken (en waarbij je, wanneer je mooi geschreven had een sticker kreeg of de eerstvolgende keer met gelpen mocht schrijven).

    • Als we het toch over onduidelijke handschriften gaan hebben….. De basis- en middelbare zouden ook gewoon weer terug kunnen gaan naar het geven van taalles (en dictees) waarbij veel geschreven wordt.

    TRENDING OP SOCIAL
    Volg voor het laatste nieuws @PuntAvans

    Volg Punt.