CE-student Nick: ‘Droom als tophockeyer is voorbij’

Jarenlang op hoog niveau hockeyen en net als je de top bereikt, werkt je lichaam niet meer mee. Dat overkwam tweedejaarsstudent Commerciële Economie Nick Oosting. “Sinds september heb ik niet meer gesport.”

Nick merkte al op jonge leeftijd dat hij beter hockeyde dan zijn teamgenoten. Ook coördinatoren vonden dat hij naar een hoger team, of zelfs naar een betere club moest. “Die ambitie had ik ook”, vertelt hij. “Ik ben hoger gaan hockeyen in de jeugd en dat wilde ik doorzetten. Uiteindelijk benaderde ik HC Den Bosch, een van de beste clubs van Nederland. Toen is het balletje gaan rollen. Ik mocht meetrainen en er was een kans dat ik het volgende seizoen kon aansluiten.”

Medicatie
Zijn eerste training bij Den Bosch was het moment dat hij merkte dat er iets mis was. “Ik was net begonnen met medicatie voor mijn huid. Achteraf gezien is dat de reden dat mijn lichaamskracht, conditie en snelheid achteruit gingen.” Hij wist toen nog niet dat de medicatie zo sterk was dat hij er niet mee mocht sporten. “Ik snapte maar niet wat er aan de hand was. Ik presteerde niet meer en kon mezelf niet van mijn beste kant laten zien. Dat was frustrerend.”

“Ik wil altijd presteren. De coach zag mijn potentie en we hebben nog een aantal gesprekken gehad. Tot ik zelf de knoop doorhakte en besloot te stoppen met tophockey. Daarna heb ik nog heel even bij een andere club gespeld, maar hockeyen op laag niveau was nog erger dan helemaal stoppen. Dus ben ik er volledig mee gekapt.”

Opluchting
Nick dacht dat hij dat erg zou vinden, maar hij ervaarde het tegenovergestelde. “De opluchting was zo groot. Ik was blij dat ik van de prestatiedruk af was. Ik kan nu genieten van mijn vrije weekenden en avonden. Dat kon voorheen nooit. Ik had altijd een training of een wedstrijd. Hockey nam mijn leven helemaal over.”

Een carrière als topsporter is helemaal van de baan. “Ik had er alles voor over. Het lijkt me nog steeds vet om de top de bereiken, maar het is geen trigger meer. Het spel zal ik altijd leuk vinden. Er zit snelheid in, ik kan trucjes en het is een teamsport. Als ik een wedstrijd op tv zie, denk ik wel eens: wow, ik had daar kunnen staan. Maar het hockeyhoofdstuk is afgesloten.”