Column: Dit is de laatste keer…

Foto: © Beeldveld/Wilfried Scholtes

‘Het is tijd, de hoogste tijd. U wordt bedankt voor een dikke vier jaar gezelligheid. Dag docent en dag Avans, misschien tot ooit weer…’ Oké vooruit, ik zal het jullie besparen en mijn laatste column niet helemaal vollullen met slecht vervormde songteksten van André Hazes. Want ik weet: ‘Dit is de laatste keer’, en dan kan ik beter nog iets nuttigs proberen te zeggen. Want: ‘Jij gelooft in mij’, toch?

Het liefst sluit ik mijn reeks columns dan ook af met een inspirerend woordje. Tegen de tijd dat jullie dit lezen hoop ik mijn scriptie zo goed als afgerond te hebben. Maar dat ging niet zonder een hoop ‘bloed, zweet en tranen’ (en vooral ook veel dansjes in de kroeg, biertjes in mijn nek en katers op stage).

‘Durf tijdens je studententijd vooral jezelf te ontdekken, wees niet bang om fouten te maken’

Maar jij, ‘kleine student, je bent op deze school en je zal nu moeten vechten, net als ik.’ Dus aan iedereen die dit jaar begonnen is aan zijn studie, wie nog aan het knokken is voor zijn stage, of wie juist besloten heeft een andere studie te gaan doen: ‘Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug’ (hoop ik). Als ik deze jaren heb kunnen overleven, dan lukt jou dat ook!

Maar wat ik iedere student het liefst mee wil geven: ‘Leef je eigen leven’. Geniet van het gratis ov, maak ruzie met je huisbaas en date er lekker op los. Maar durf tijdens je studententijd vooral jezelf te ontdekken, wees niet bang om fouten te maken, geniet van het leven en de mensen om je heen, maak domme keuzes, los je problemen weer op en haal het maximale uit deze jaren studeren. Want geloof me, ze vliegen zo voorbij!

Iedereen bedankt voor vier mooie jaren! Veel liefs van mij.

Evi Kuunders is vierdejaarsstudent Communicatie in Breda