Column: Gebakken lucht

Foto: Loet Koreman

Ik hou er zo van. Lucht! Ik vind het héérlijk! Frisse vooral, maar het meest echter houd ik van de gebakken variant. De wereld hangt ervan aan elkaar. Op financiële markten wordt erin gehandeld, huizenbezitters wonen erin en op social media wordt het volop tentoongespreid.

Ook in mijn werk als docent kom ik veel gebakken lucht tegen. Studenten marketing worden ermee doodgegooid, bij de opleiding Business Innovation produceren ze het en in het maatschappelijk domein drijven curricula erop. Gebakken lucht: in werkstukken van studenten, beleidsnotities van academies, accreditatierapporten, verantwoordingen, begrotingen en plannen.

‘Echt goede gebakken lucht is schaars’

Als gebakkenluchtliefhebber stel ik wel harde eisen ten aanzien van de bereiding en de kwaliteit van de lucht. Begrijp me niet verkeerd, dat komt heel nauw. Écht goede gebakken lucht is schaars. De meeste gebakken lucht is te doorbakken. Daar is de zuurstof helemaal uit. Je krijgt het vaak geserveerd in luchtkastelen, het ruikt naar zoete broodjes en smaakt als een zeepbel die ieder moment uit elkaar kan klappen.

Dat is niet het soort gebakken lucht waar ik van hou. Nee, het gaat om lucht die kort is gebakken, warm genoeg is om op te dienen en waar nog volop zuurstof in zit; zuurstof die wacht op ontbranding. Fijnproevers spreken dan ook liever over gebakken zuurstof.

‘Veel collega’s produceren goed gebakken lucht’

Voor een gebakkenluchtliefhebber als ik is het een walhalla om bij Avans Hogeschool te mogen werken. Veel collega’s produceren namelijk goed gebakken lucht. Er vinden veel innovaties plaats, nieuwe concepten die worden ontwikkeld en mooie programma’s die worden uitgevoerd. Zaken waar we trots op mogen zijn.

Veel van deze vernieuwingen starten vaak met de productie van wat gebakken zuurstof. Een droom, een idee, een wens of een mooie voorstelling van zaken die feitelijk nog helemaal niets voorstelt maar alle potentie heeft om met wat vuur en vonken te ontbranden. Laten we ons vuurtje nog wat opstoken en de gebakkenluchtcultuur omarmen!

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch

alf

Ik produceer beroepsmatig gebakken lucht, die ik dan bewust weer vermeng met verse ongebakken lucht. goeie gebakken lucht is niks mis mee

2018-06-08 15:23:13