Eindexpo CMD Den Bosch: hoe je mensen met kanker wél moet benaderen en cosmetische ingreep net als kappersbezoek

Een menselijker beeld van kanker creëren en een bezoekje aan de cosmetisch chirurg is straks even normaal als naar de kapper gaan. Het zijn twee van de vele afstudeerprojecten van vierdejaarsstudenten Communication & Multimedia Design in Den Bosch op de zonnige donderdagmiddag in de Kaaihallen in Den Bosch.

Hoe reageer jij of welke vragen stel jij aan iemand die kanker heeft, of heeft gehad? Misschien weet je niet wat je moet zeggen. Of komt je opmerking er onhandig uit. Vaak is dat onkunde. Vanuit die ervaring besloten Kelly Vorstenbosch en Diederick Geers een installatie te maken. ‘Een menselijker beeld over kanker begint bij jezelf’, is de basis. “Het beeld dat mensen hebben van anderen met kanker is heel eenzijdig”, vertelt Kelly. “Je moet hen niet behandelen als zieken, maar gewoon als mensen.”

Een van de video’s, op de achtergrond de oplichtende bloemen

Handvaten
De interactieve installatie is een mobiele opstelling die op verschillende plekken in Nederland uitgerold kan worden. Binnen staat een aantal pilaren waarin een video over mensen met kanker verwerkt is. Ze delen niet alleen de vervelende, maar ook de mooie momenten die ze hebben beleefd. En ze delen wat voor reacties ze graag hadden gewild. Na het zien van de video, kunnen de bezoekers een donatie doen, in ruil daarvoor krijgen zij een ‘bloem’ die oplicht die ze in de installatie kunnen ophangen. Kelly: “Met deze installatie willen we de bezoekers handvaten geven over wat ze wel en niet kunnen zeggen tegen mensen met kanker.”

Alsof je naar de kapper gaat
Aan de andere kant van de Kaaihallen staan Joris van Son en Glenn Koppenhol met hun afstudeerproject. Als het aan hen ligt, wordt een bezoek aan een kliniek voor kleine cosmetische ingrepen straks net zo normaal als een bezoek aan de kapper. Om dat te verwezenlijken, ontwierp het duo een compleet nieuwe huisstijl voor de start-up Fydé waarbij zelfvertrouwen de kernboodschap is. “Het klinische moet er af”, vertelt Joris. Glenn: “Botox moet je ook onderhouden, net als je haren.” Toch is het nog een soort taboe. De door hen ontwikkelde huisstijl straalt warmte uit waarmee ze (potentiële) bezoekers dat gevoel mee willen geven.
Glenn en Joris dompelden zich onder in de wereld van kleine cosmetische ingrepen. “We keken bijvoorbeeld Sophie In De Kreukels” en ze zagen dat, ondanks het taboe dat er nog heerst, het laten doen van ingrepen langzaamaan wat normaler worden. Mede door invloed van influencers. “In Amerika is de toename van mannen die botox gebruiken enorm! Over Nederland zijn geen cijfers bekend.”

Het duo ontwierp naast de inrichting ook een magazine en een speciale applicatie die de bezoekers gedurende het traject naar de behandeling helpt.

Eindexpositie
Het is voor het eerst dat de Bossche afgestudeerde CMD-studenten op deze manier hun werk presenteren tijdens een eindexpositie. Voorheen gaven ze een presentatie, maar deze vorm past beter bij de opleiding.

Alle andere projecten zijn te bewonderen via de speciaal opgezette website.