‘Er is altijd iemand in de woonkamer met wie je kunt buurten’

Voor het leukste studentenhuis van Breda moet je aan de Nova Zemblastraat zijn. Daar wonen zes NHTV- en Avansstudenten in een bovenwoning. Nabilah, student Verpleegkunde in Breda, zit met Sofie, Imke, Maarten, Ferdi en Sebe veel in de doorleefde woonkamer, tussen allemaal gekke prullaria, twee kunstkerstbomen en een aquarium met bezwijkende goudvissen.

Aaibaar
“Het water van de vissen hebben we al lang niet meer verschoond”, geeft Nabilah (rechts op de foto) een beetje schuldig kijkend toe. “Maar goudvissen zijn ook niet leuk. Ze hebben geen aaibaarheidsfactor”, vindt Ferdi. Vissen zijn niet de enige huisdieren van huize Nova Zembla. Ferdi: “Louis is onze huishamster en mascotte. Op dit moment zijn we hem kwijt. Waarschijnlijk heeft ‘ie zich in mijn matras gewurmd.”

Gemiddeld betalen de studenten 200 euro per kamer. Sofie: “Dat is spotgoedkoop voor Breda. We hebben een woonkamer, eetkamer, twee keukens én twee badkamers, echt een luxe.”

Buurten
Helaas zit aan die luxe wel een einddatum. Alle zes moeten ze in juli verkassen. “Ons huis wordt gesloopt. Het is een beetje zoals antikraak, alleen krijgen wij het een halfjaar van tevoren te horen”, licht Maarten, de huisoudste, toe. “Superjammer, want de sfeer is hier goed.” Nabilah: “We voelden ons allemaal meteen thuis. We eten bijna iedere avond samen.” Sofie: “Er is altijd iemand in de woonkamer met wie je kunt buurten.”

Een losgelsagen partyhuis is Nova Zembla niet. Sofie: “Natuurlijk gaan we soms uit, maar we zitten vaker gewoon samen te chillen.” Een favoriete bezigheid van de bewoners is het beruchte dopwerp-drankspel, in het leven geroepen door Maarten: “We leggen een omgekeerd dopje op een bierflesje en proberen dat om de beurt omver te werpen. De winnaar wijst iemand aan die moet atten.” Att