Gek of geniaal? Vlaamse student livestreamt via Youtube studeersessies en heeft duizenden volgers

De Vlaamse student Heleen heeft een bijzondere stok achter de deur om effectief te studeren: elke dag livestreamt zij haar gezwoeg via haar kanaal Study Vibes. Gevolgd door duizenden mensen van over de hele wereld.

Veel is er niet te zien. Heleen woont in een simpele kamer, of ‘kot’ zoals de Vlamingen zeggen, in Antwerpen. Haar bed is netjes opgemaakt en haar bureau strak geordend. Her en der wat balpennen en markers, snoeptomaatjes en een reep Côte d’Or-chocolade. Klokslag 09.00 uur zat ze gisteren klaar voor de webcam. Dit keer maar een drie uur durende sessie, het was dan ook een laatste herhaling voor haar examen in de namiddag.

Duizenden blokkers keken virtueel mee. Wie het geluid van de livestream opzet, hoort af en toe een blad dat wordt omgeslagen, maar verder blijft het muisstil.

21.000 volgers
Heleen, student industriële wetenschappen chemie, streamt sinds drie jaar haar studeersessies live op YouTube. Haar kanaal Study Vibes heeft inmiddels al 21.000 volgers. “Dankzij mijn YouTubekanaal hoef ik niet meer steevast naar de bieb om in groep te blokken. En ga ik ook niet in de zetel hangen, want dan heeft iedereen het gezien. We studeren virtueel samen, mijn abonnees en ik”, laat ze weten aan Het Laatste Nieuws.

“Ik heb die sociale controle nodig”, verklaart Heleen haar bijzondere studeertactiek. Haar volgers? Stuk voor stuk studenten die willen zien hoe zij studeert. Ze kwam op het idee toen zij zich stukbeet op wiskunde, een vak dat ze móést halen, wilde ze haar huidige studie doen. “Ik was ervan overtuigd dat ik niet faalde voor wiskunde door een tekort aan inzicht. Het was mijn uitstelgedrag dat me de das om deed. Ik zocht manieren om dat probleem op te lossen. Omringd door studenten, zoals bijvoorbeeld in de bieb, is één ding. Maar in de examenstudie van het middelbaar zat daar ook nog een leerkracht op te kijken. Samen studeren én controle: die twee dingen kan ik combineren in mijn streams.”

Worteltjes en appel
De ene dag streamt Heleen tot wel acht uur, de andere dag hangt ze drie of vier uur met haar neus in de boeken. Er kijken Amerikanen, Argentijnen en Koreanen. In de comments vragen kijkers welke bureaustoel zij heeft, gezien ze zelf op zoek zijn naar een nieuwe. “Meestal studeer ik op kot en dan voel ik me enorm gesteund door alle volgers, die kunnen reageren op mijn video’s. Die reacties bekijk ik wel pas na het studeren. Blok ik thuis, dan gebeurt het wel eens dat mijn ouders in het beeld lopen, als mijn moeder me worteltjes of een appel komt brengen.”

Herexamen
Als extra stimulans gooit ze ook haar studiekalender online. “Een week op voorhand kunnen mensen zien wanneer en hoelang ik ga streamen en studeren. Da’s nog een bijkomende factor om me echt wel aan dat schema te houden. Ik maak het hele jaar door video’s, ook als ik gewoon mijn lessen bijhoud.”

“Ik heb één herexamen. Het is niet omdat ik een YouTubekanaal heb, dat ik de perfecte student ben. Maar zonder was ik nooit zover geraakt. Daar ben ik zeker van.”