Helga Donga Avansdocent van het Jaar 2018!

Vertrekkend docent Helga van Donga mag zich een jaar lang Avans’ meest favoriete docent noemen. De docent van de opleiding International Business and Languages in Den Bosch geeft pas twee jaar les, maar kreeg de meeste stemmen van studenten voor de Docent van het Jaar 2018-verkiezing.

Donga is twee jaar in dienst van Avans en vond in die tijd helemaal haar draai als docent. Na de zomer neemt ze afscheid, maar wel met de eervolle titel Docent van het Jaar 2018.  “Op deze manier kunnen wij als studenten ons respect aan haar tonen en wellicht ook school laten zien dat ze gemist zal worden”, beargumenteert student Mirka Korten waarom zij op de docent stemde.

De winnaar deed ruime ervaring op in de commerciële wereld voor ze bij Avans in dienst trad. Zo wist ze haar colleges te vullen met levendige praktijkvoorbeelden. Iets waar studenten haar om roemen, naast haar persoonlijke betrokkenheid. “Bij Helga gaat niet altijd alles volgens de regeltjes. Dat is juist top en dat is iets wat ik meer zou willen zien bij andere docenten”, zegt Loes van de Pas. Mirka: “Ze brengt haar lessen, soms nogal wat saaie grote stukken theorie, op een leuke manier met goede voorbeelden zodat het goed blijft hangen. Ze is chaotisch, wat eigenlijk erg leuk is. Haar lessen zitten altijd vol en het grootste deel van de studenten haalt goede cijfers.”

35 procent van de stemmen
Er werd dit jaar 2500 keer gestemd via de website van Punt. Donga kreeg 35 procent van de stemmen, waarmee ze de andere vier genomineerden voorbleef. Rian Dirken, docent bij de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda, kreeg 22 procent van de stemmen. Derde in de verkiezing werd Winfred Sonsma, docent bij de Academie voor Marketing en Business Management in Breda. Henry Vega, docent bij de Academie voor Communicatie en User Experience in Breda en Twan Zopfi, docent bij de Academie voor Gezondheidszorg in Breda, eindigden op respectievelijk de vierde en de vijfde plek.

Eerdere winnaars
Het is de tiende keer dat Punt de verkiezing organiseert. De eretitel gaat dit jaar voor de vijfde keer op rij naar Avans Den Bosch. Vorig jaar mocht Nina van Ingen, docent Verpleegkunde, de beker in ontvangst nemen. Brian Kayes, docent bij de Academie voor Industrie en Informatica, was de winnaar in 2016. Voorafgegaan door Sofie van der Vleuten, docent bij Sociale Studies in Den Bosch.