Hét ideale festival-betaalsysteem komt van Avansstudenten

De grootste ergernis van menig festivalganger: het muntenysteem. Eenmaal op het terrein volgt het wachten in de rij bij de muntenkassa. Muntjes op? Wéér terug in de rij. Twee eerstejaarsstudenten Ondernemerschap & Retailmanagement hebben de oplossing. Een app met QR-code, zodat je nooit meer in de rij hoeft te staan.

EventCoin, zoals Mark van Rijsbergen en Roy van den Berg hun app noemen, is makkelijk te gebruiken. Roy: “Je klikt het festival aan waar je op dat moment bent, geeft aan hoeveel biertjes je wilt kopen en loopt vervolgens met een QR-code naar de bar, zij scannen je code en tappen je biertje. Supersimpel dus.”

Irritant
“We kwamen aan het begin van de studiejaar met dit idee, omdat we ons allebei doodergerden aan het betalen met muntjes. Toen kwamen we snel tot de conclusie dat zo’n beetje iedereen het irritant vindt”, legt Mark uit. Compagnon Roy vult aan: “Ja, want wie staat er nou graag in de rij?”

De mannen zijn nu volop bezig met het testen van de eerste versie van hun app. “Onze docent is erg te spreken over EventCoin. We werken dankzij hem samen met acht informaticastudenten van Avans. Zij helpen ons om de app te perfectionaliseren en zo snel mogelijk op de markt te brengen.”

HBO Introfestival
Mark en Roy hopen dat EventCoin volgend jaar nog voor de zomer wordt gelanceerd. “Het is een gat in de markt, dus wie weet tonen grote festivals interesse.” Het HBO Introfestival van Breda is in elk geval al erg te spreken over het idee. “We hebben een goed gesprek gehad en verwachten dat EventCoin een toekomstige betaalmogelijkheid wordt op het Bredase introfestival”, aldus Roy.

En wat als het internet crasht op zo’n festival? Daar zijn de jongens niet bang voor. Mark: “Dat komt niet vaak voor en als het wel gebeurt, hebben mensen nog altijd de optie om toch op de ouderwetse manier muntjes te halen.” De studenten verwachten dat de meeste festivals binnen een paar jaar overstappen op betalen met de smartphone.

Zoiets bestaat toch al..... een pinpas

2018-06-21 20:58:15

Joost

inderdaad, als je telefoon gejat wordt moet je alsnog op de ouderwetse manier betalen. kan dat dan nog steeds?

2018-06-21 09:39:54

Bas

Op Best Kept Secret betaal je gewoon bij elke bar contactloos met je pinpas. Maakt dit systeem meteen achterhaald helaas.

2018-06-21 08:44:58

Geeltje

Festivals gaan al over: https://www.emerce.nl/wire/festivalrevolutie-idt-mastercard-zetten-cashless-betalen. Dus ik vrees dat de app ook weer snel achterhaald zal zijn. Maar hoe dan ook wel een goed idee.

2018-06-20 14:50:11

Puck

Maar wat als je telefoon gejat wordt? Dat gebeurt nog steeds regelmatig helaas....

2018-06-20 13:11:01