Nationale Studenten Enquête: Avansstudenten overwegend positief, maar niet over internationalisering

Illustratie: Elmarye AaijAvans scoort in de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2018 gemiddeld een 3,97 op een schaal van 1 tot 5. Dat is hoger dan het landelijk hbo-gemiddelde van 3,82 en de hoogste score van alle grote hogescholen. Alleen op internationalisering blijft de tevredenheid achter bij andere hogescholen.

Rond de 13.000 Avansstudenten vulden dit jaar de NSE in. Zij zijn zeer te spreken over de sfeer op de opleiding (4,20) en zouden de opleiding ook aanraden aan vrienden of familie (4,12). Over de hele linie scoort Avans beter dan vergelijkbare hogescholen. Zo zijn Avansstudenten te spreken over de deskundigheid van docenten (3,87), de groepsgrootte (3,93) en de faciliteiten in Xplora (3,80).

Internationalisering
De hogeschool heeft nog werk te doen op het gebied van internationalisering. Daarover is de tevredenheid van Avansstudenten licht toegenomen ten opzichte van vorig jaar, maar het blijft achter ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Voor de mate waarin je wordt gestimuleerd om in het buitenland te gaan studeren geven Avansstudenten een 2,94. Dat is ook het laagste gemiddelde wat Avansstudenten geven.

Lees ook: Internationalisering Avans: ‘Niet de verwachting wekken dat voor elke student een onbeperkt buitenlands programma bestaat’

Werk verzetten
Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur van Avans, is blij met de positieve uitkomsten. “Wij willen graag op alle punten hoger scoren dan 3,5. Dat lukt bijna overal, maar er zijn een paar achterblijvers. Daar werken we hard aan met elkaar. Op basis van de NSE-resultaten van vorig jaar gingen we aan de slag met onder meer het tijdig bekendmaken van roosters en met het verbeteren van de stagebegeleiding vanuit de opleiding. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De scores hiervoor zijn flink gestegen, maar blijven onze aandacht behoeven. Ook het thema internationalisering blijft nog achter. Daar is dus nog werk in te verzetten.”

Een overzicht van de scores van Avans ten opzichte van het landelijk gemiddeld vind je hier.

hermien Miltenburg

Op het blog voor ouders van (aanstaande) studenten heb ik een artikel geschreven over de nationale studentenenquete. Daar kan Punt ook op reageren https://weblog.wur.nl/studiekeuzekind/een-studie-objectief-beoordelen/

2018-06-29 21:55:35