Studenten drinken bijna de helft minder na alcoholpauze

Illustratie: Elmarye Aaij

Verpleegkundestudenten Loes van den Biggelaar, Chris van der Herberg en Daniek Nanninga riepen studenten op om mee te doen met hun onderzoek en daarvoor dertig dagen geen alcohol te drinken. “Ze geven aan dat ze zich bewuster zijn van de rol die alcohol speelt in hun leven.”

De vierdejaarsstudenten Verpleegkunde in Breda wilden onder een groep studenten onderzoeken wat hun motivatie is om tijdelijk te stoppen met het drinken van alcohol en wat het effect is op hun leefstijl. Uit het onderzoek blijkt dat mannen een alcoholpauze inlassen om lichamelijk fitter te worden, vrouwen omdat ze zich mentaal fitter willen voelen en zich bewuster willen zijn van hun alcoholgebruik. “41 procent voelde zich ook echt fitter”, vertelt Loes. Verder sliepen studenten beter en konden ze makkelijker nee zeggen tegen een drankje. “Het is tof dat we dat hebben bereikt.”

Volhouders en afhakers
Van de groep studenten die zich aanmeldde, vulden er 29 beide enquêtes van het onderzoek in. Een enquête bij aanvang en een zes weken na afloop van de dertig dagen zonder alcohol. Vijftien studenten hielden de alcoholpauze vol.

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de meeste studenten aangeven dat ze de weken na de alcoholpauze minder drinken. Van gemiddeld 11,86 glazen per week ervoor naar 6,62 glazen erna. “We zien dus wel effect”, zegt Loes. “Maar het grootste effect is dat studenten aangeven dat ze zich bewuster zijn van de rol die alcohol speelt in hun leven. Dat merk ik zelf ook. Ik denk eerder: even rustig aan doen.”

Uitgaan
Studenten die meededen aan de dertig dagen zonder alcohol, gaven aan niet uit te gaan om zo min mogelijk in aanraking te komen met alcohol. Dat is het moment waarop het meest gedronken wordt, blijkt uit het onderzoek. 92 procent van de studenten drinkt alcohol tijdens het uitgaan, 61 procent bij het uit eten gaan en 28 procent bij de sportvereniging.