Wat doen al die rode stippen bij de ingang van Avans Breda?

Het kan je vanochtend vast niet ontgaan zijn: het Avanstterrein aan de Hogeschoollaan zit onder de rode verf. Geen vandalisme, maar een actie van de studenten van de Green Office om aandacht te vragen voor de enorme hoeveelheid peuken die op straat gegooid worden.

De actie, in het kader van World Earth Day, is een initiatief van Lisa Kranz, student International Business and Management Studies. “Ik ben een double degree student en heb voor ik bij Avans zat twee jaar gestudeerd in Duitsland. Daar deed ik mee aan een soortgelijke actie. Het viel mij op dat er zeker op het Avansterrein, maar ook in het centrum van Breda, veel peuken liggen dus leek het mij een goed idee om deze actie ook hier te organiseren.”

Sigarettenpeuken bevatten tal van giftige stoffen die in de bodem komen en daardoor ook in het grondwater. Een peuk verontreinigt ongeveer 40 liter grondwater.
Volgens het milieuprogramma van de Verenigde Naties vormen sigarettenpeuken aan de kusten een groot afvalprobleem, zelfs groter dan plastic!

Green Office
Twaalf studenten, verbonden aan de Green Office van Avans, gingen afgelopen nacht op pad om peuken op te ruimen en de plek waar ze het afval vonden te markeren. “Er ligt belachelijk veel, alles opruimen lukt ons niet, maar we vragen er op deze manier in ieder geval aandacht voor”, zegt Lisa.

Ruud Hermans

Geweldige actie! Andere mensen lastig vallen met je vieze rook is tot daar aan toe, maar dan ook nog eens die troep op de grond gooien? Hoog tijd dat Avans op de campus rookvrij wordt, misschien stijgen we dan ook weer op de duurzaamheidsranglijst.

2018-06-05 11:29:24

Stichting de Zwarte Long

@Jakeowen De verf is roze en niet groen. gr.

2018-06-05 09:37:23

Jake Owen

Hoe "groen" is de door deze mensen gebruikte verf?

2018-06-05 09:16:12