Avansstudentenpas nu op je telefoon

Ik ga op pad en ik neem mee… in ieder geval niet meer je fysieke Avanspas. Waar je die pas gebruikte voor studentenkorting bij musea en bioscopen, kun je vanaf nu een digitale versie laten zien. De studentenpas is namelijk toegevoegd aan de Avansapps voor Android en iOS.

De Avansapp op je iPhone is ontwikkeld door Dennis Dreissen, derdejaarsstudent Informatica in Den Bosch. “Ik heb de app gemaakt toen ik in het eerste jaar zat. Het was een hobbyproject omdat ik meer wilde leren over iOS.”

Tot voor kort bestonden verschillende Avansapps naast elkaar. De hogeschool wilde daar vanaf en heeft voor beide besturingssystemen, Android en iOS, één app gekozen om te ondersteunen. Voor iOS is dat de app van Dennis.

Ov-studentenkaart
Nieuwe Avansstudenten krijgen geen fysieke pas meer. Printen en andere zaken doen zij met de OV-studentenkaart. Avans doet dit omdat het duurzamer zou zijn en om geld te besparen. Om toch studentenkorting te kunnen krijgen, heeft Avans de digitale pas ontwikkeld.

De afgelopen weken heeft Dennis samengewerkt met Avans om de digitale studentenpas in het systeem te krijgen.

Gaat Dennis zelf ook gebruik maken van de digitale Avanspas? “Ik denk het wel. Je fysieke pas kun je ergens kwijtraken. En je telefoon heb je toch altijd bij je.”

Toch weer een fysieke pas?
De Universiteit Utrecht is al eerder overgegaan op een digitale pas. Maar onder druk van studenten in de medezeggenschapsraad, heeft de universiteit vorige week besloten toch weer fysieke passen uit te reiken. Studenten moeten daarvoor wel 5 euro betalen.

Rudy

Een officiële app ontwikkeld door een student, is dat echt het beste idee? Wat als Dennis is afgestuurd en de app niet meer kan / wil onderhouden?

2018-08-21 16:25:43