Check hier of jij ook recht hebt op een halvering van je collegeld

De kogel is door de kerk: voortaan betalen eerstejaarsstudenten nog maar de helft van het wettelijk collegegeld. Maar geldt dat ook als je in deeltijd studeert, of aan een university college, of bij een niet-bekostigde instelling?

Het ministerie had al eerder op een rijtje gezet voor wie de halvering precies geldt. De hoofdregel is simpel: als je vanaf september 2018 voor het eerst staat ingeschreven aan een associate degree- of bacheloropleiding van een door de overheid gefinancierde hogeschool of universiteit, betaal je in het eerste jaar de helft van het wettelijk collegegeld. De korting blijft twaalf maanden geldig, ook als je in je eerste jaar wisselt van opleiding.

In studiejaar 2018-2019 bedraagt het collegegeld 2.060 euro, dus betaalt het leeuwendeel van de eerstejaars straks 1.030 euro. Ook hier studerende buitenlanders uit de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein en Suriname komen in aanmerking voor de korting, net als statushouders.

Ook bij hoger tarief
Volg je een opleiding die een hoger collegegeld in rekening mag brengen – denk bijvoorbeeld aan een hotelschool of een university college – dan betaal je de helft van dat hogere tarief, dus is de korting groter. De halvering geldt ook voor eerstejaars van deeltijd- of duale opleidingen, waar het collegegeld vaak lager uitvalt.

Extra korting voor leraren
Nieuwe bachelorstudenten van de pabo en van de tweedegraads lerarenopleidingen krijgen de halvering ook in hun tweede (bachelor)jaar. Wie een universitaire lerarenopleiding volgt, ontvangt deze extra korting vanaf 2021-2022 in het eerste jaar van de lerarenmaster.

Studenten die al vóór studiejaar 2018-2019 stonden ingeschreven bij een universiteit of hogeschool vissen achter het net, zelfs als ze geen enkel college hebben gevolgd. Ook wie het soms torenhoge instellingscollegegeld moet betalen – bijvoorbeeld omdat je van buiten Europa komt of een ‘tweede studie’ volgt – heeft pech.

Voor studenten in het niet-bekostigd onderwijs geldt de halvering evenmin en ook niet voor wie een opleiding volgt die meedoet aan het experiment met vraagfinanciering.