Eerste Kamer stemt ondanks kritiek in met halvering collegegeld

illustratie: Janine JansenDe Eerste Kamer heeft dinsdagavond unaniem ingestemd met de halvering van het collegegeld voor eerstejaars. Daarmee gaat de verlaging definitief door en zal de eerste lichting studenten er al in september van profiteren.

Oppositiepartijen PVV en GroenLinks zeiden bij de opening van het debat meteen dat ze de maatregel zouden steunen. Dit doen de coalitiepartijen ook, zodat het wetsvoorstel een ruime meerderheid krijgt.

De minister had dinsdagmiddag tekst en uitleg gegeven aan de senatoren. Ze heeft onder meer toegezegd dat de maatregel na drie jaar zal worden geëvalueerd. Vanaf september wordt het collegegeld voor eerstejaars studenten dus met ruim duizend euro verlaagd. Een jaar laten krijgen tweedejaars studenten van lerarenopleidingen die korting nogmaals.

Felle kritiek
Wel hebben de senatoren felle kritiek op de argumentatie van minister Van Engelshoven bij het wetsvoorstel. Vanmiddag mag ze tekst en uitleg komen geven, al hoeft ze dus niet bang te zijn dat haar voorstel strandt.

De voornaamste kritiek op het wetsvoorstel is dat alle studenten de korting op het collegegeld krijgen, ook als ze genoeg geld hebben om het gewone tarief te kunnen betalen en toch wel zouden gaan studeren. Je zou met het geld (173 miljoen euro) ook de aanvullende beurs kunnen verruimen.

GroenLinks wil de schriftelijke toelichting van de minister het liefst onderin een la opbergen, zei senator Ruard Ganzevoort. “We kunnen het heel gezellig maken, maar in alle eerlijkheid: de argumentatie voor dit wetsvoorstel deugt niet.” Hij noemde de antwoorden van de minister eerder al ondermaats.

Financiële overwegingen
Ook de VVD was kritisch, maar noemde het “niet uit te sluiten” dat het wetsvoorstel toch het gewenste effect zal hebben, namelijk dat het hoger onderwijs toegankelijker wordt en dat studenten zich bij hun studiekeuze minder laten leiden door financiële overwegingen.

Het CDA heeft wel vragen bij dit wetsvoorstel, ook bij de urgentie ervan, maar zal evenmin een spaak in het wiel steken.

Verhoogde schuld
Studentenorganisaties ISO en LSVb beschouwen de halvering van het collegegeld als een sigaar uit eigen doos: de rente op studieschulden wordt immers verhoogd, zodat studenten die veel lenen uiteindelijk voor deze halvering opdraaien.

Een motie van de PvdA om af te zien van de geplande verhoging van de rente op de studieschuld werd verworpen, net als een motie van de PVV, waarin om een numerus fixus voor buitenlandse studenten werd gevraagd.

Yvonne

Wat een raar voorstel. Helaas heeft mijn zoon teveel z’n best gedaan en is hij vorig jaar al aan hbo opleiding begonnen. Als ik hem minder schoppen onder z’n luie kont had gegeven had me dat 1030,00 gescheeld, dit werkt toch niet stimulerend?

2018-07-18 19:45:29