Kamer wil meer weten van snelkookpabo’s

Minister Van Engelshoven moet meer informatie geven over versnelde lerarenopleidingen. Hoeveel zijn er, is de kwaliteit wel voldoende, en kun je in dertien maanden wel 240 studiepunten behalen?

Zojuist heeft de Tweede Kamer een motie van die strekking aangenomen. SP en GroenLinks hadden hem ingediend naar aanleiding van de éénjarige opleiding tot leraar basisonderwijs voor zij-instromers die lerarendetacheerder Dit is Wijs, in samenwerking met LOI Hogeschool aanbiedt. Normaal gesproken moeten reguliere voltijdstudenten vier jaar uittrekken voor de pabo, en zij-instromers zeker twee jaar.

Opheldering
Hoe kan iemand in ruim een jaar leren waar anderen bijna vier keer langer over doen? De SP en GroenLinks vroegen minister Van Engelshoven vorige week maandag opnieuw om opheldering. De minister antwoordde dat de opleiding een strenge selectieprocedure kent en alleen bedoeld is voor mensen met een hoger onderwijsdiploma op zak die vrijstellingen krijgen.

Vreemd verhaal
De SP blijft het een vreemd verhaal vinden. “Voor deze opleiding staan 240 studiepunten. Eén punt staat gelijk aan 28 uur studietijd, dat betekent dat er voor deze opleiding 17 uur per dag moet worden gestudeerd, inclusief de weekenden en zonder vakanties”, zei SP-Kamerlid Peter Kwint. “Dan kun je wel een vooropleiding hebben, maar het lijkt me alleen al fysiek onmogelijk.”

Onderwijskeurmeester NVAO heeft de vierjarige pabo van LOI overigens in 2014 goedgekeurd, maar het specifieke spoedprogramma van Dit is wijs bestond toen nog niet.