‘Lego voor volwassenen’: WTB-studenten werken jaar lang aan Automated Guided Vehicles

Ontwerp en bouw een zelfrijdend en sturend voertuig dat van A naar B rijdt zonder een geleiding. Daarover mochten Bossche tweedejaarsstudenten Werktuigbouwkunde hun hoofd breken het afgelopen jaar. En ja, er is wel wat gevloekt tijdens dat proces, beamen studenten Coen Cornelissen en Sebastiaan Verburg.

Kronkelend door het techlab aan de Onderwijsboulevard loopt een zwarte lijn, om de paar meter staat een kartonnendoos. Een paar studenten leggen de laatste hand aan hun Automated Guided Vehicles (AGV). De bedoeling: de voertuigen moeten de lijn volgen en dertig seconden stoppen voor de doos. Daarna mogen ze verder, licht docent Alex Zehenpfenning toe.

Coen en Sebastiaan

Chinees
Voor een leek in de techniek, lijkt de AGV van binnen net Chinees met alle kleurrijke kabels die met elkaar verbonden zijn. Het is net een lego voor volwassenen, beamen Coen en Sebastiaan. Samen met een aantal medestudenten bogen zij zich het afgelopen jaar over hun voertuig. “Het was af en toe flink bikkelen. Soms zaten we tot 18.00 of 19.00 op school te werken”, vertelt Coen. Want alles, van A tot Z, hebben de studenten zelf ontwikkeld. Eerst de bouwtekening, later per onderdeel een programma schrijven tot alles werkte zoals ze wilden. De standaard materialen komen uit het Avansmagazijn, maar de meeste onderdelen voor de AGV moesten de studenten zelf bestellen. Sebastiaan: “Alles komt uit China, alleen de accu niet.”

Puzzel
Helaas is het voertuig van hun groepje de enige die de middag niet meerijdt. Tijdens de test twee weken geleden nog wel. Dat was voor Sebastiaan het leukste moment van het proces. Voor Coen toen alle onderdelen van de AGV in elkaar werden gezet en alles in elkaar viel, zoals een puzzel.

De studenten weten waar het probleem van het voertuig zit. “Het liefste zouden we de AGV ook af maken, er is nu iets nog niet goed met de wielaandrijving”, vertelt Coen. Daar is een speciaal Bordje voor de besturing voor nodig. “Maar die moet uit China komen en dat duurt enkele weken.”