Waar komt die Fortnite madness vandaan? Twee fanatiek spelende studenten vertellen het

Epic Games

Je ziet geen bloed of afgehakte ledematen terwijl je de 99 andere spelers uitschakelt. Het is gratis en de visuals zijn ook niet om over naar huis te schrijven. En toch is het bizar populair over de hele wereld. In de Bossche studentenflat van Avansstudenten Huub en Donné wordt zeker elke dag een paar uur Fortnite gespeeld. Waarom?

Hoog in de lucht, gedragen door een heteluchtballon, nader je samen met 99 anderen een eiland. Het startsignaal klinkt en je springt overboord, je landt en rent richting een muur. Daar staat nog een speler. Je schiet, bam, die is dood. Nu zijn er nog 98 over. Overleven! Onderweg verzamel je wapens, hout en stenen om trappen en forten ter bescherming te bouwen en werk je samen met andere spelers. Het is vergelijkbaar met The Hunger Games.

Battle Royale is een subgenre van survivalspellen waarin een groot aantal spelers tegen elkaar vecht om de laatste overlevende te zijn. De naam van het genre is afgeleid van de film Battle Royale uit 2000.

Nooit beu
“Toen ik vorig jaar meekeek bij vrienden dacht ik: wat een saai spel”, vertelt Donné Napo, student Informatica in Den Bosch. Toch begon hij met spelen van Fortnite Battle Royale. Eerst speelde Donné twee uurtjes per dag. “Toen drie uur. Tegenwoordig soms wel vier uur.” Of hij het nooit beu raakt? Lachend: “Nee, dat is het enge eraan.”

“Redelijk fanatiek” speelt Donné nu Fortnite. En hij is zeker niet de enige: wereldwijd spelen er ongeveer 125 miljoen mensen Fortnite. Epic Games, de maker van het spel, behaalde in de afgelopen elf weken een omzet van 92 miljoen dollar, berekende Bloomberg. Opvallend, want de omzet wordt louter vergaard door de verkoop van virtuele producten, zoals ‘skins’ en ‘dansjes’ voor de avatar van de spelers.

Fortnite is daarmee veruit het populairste spel van dit moment. In navolging van het succes van Epic Games, worden er nu ook battle-royalemodi toegevoegd aan Call of Duty: Black Ops 4 en Battlefield V. Een klein jaar na het gratis worden van Fortnite, worden er zelfs internationale toernooien georganiseerd waarmee miljoenen te winnen vallen. Eén daarvan start dit weekend, waarbij de eerste prijs van 250.000 dollar (zo’n 213.000 euro) uitgeloofd zal worden.

Paranoia
In hetzelfde gebouw als Donné woont medestudent Huub, die ook “redelijk wat Fortnite speelt.” Samen met een paar vrienden uit hun studentenflat, kunnen de twee uren spelen. Huub: “Vrienden komen ’s avonds langs met hun tv en Playstation en dan gaan we gamen.” Klinkt als een echt mannending, en dat klopt, beamen beiden. Donné: “Met vier man spelen we dan tegen 96 anderen. Die constante spanning of de anderen nog leven en waar ze zijn maakt het spel. Soms word je wel een beetje paranoia.”

Maar wat is er nou zo aantrekkelijk aan het spel dat ze het elke dag meerdere uren kunnen spelen? Huub: “Je kunt dingen bouwen ter bescherming. Dat maakt het spannend en dat maakt dat Fortnite boven alle andere spellen uitsteekt.” Voor Donné is het de constante spanning die erbij komt kijken. “Ik speel het ook voornamelijk om stoom af te blazen.”

Live streams
Zelf doen ze allebei niet mee aan de toernooien. Het blijft voor hen bij een paar uur gamen per dag. Al kijken ze tijdens het eten wel naar de live streams van bekende gamers op YouTube.

Recent startte het vijfde seizoen van het spel. “Elk seizoen heeft een nieuw thema. Deze keer is dat de ruimte”, vertelt Huub. “Nu kunnen we bijvoorbeeld astronautenpakjes vrijspelen.” Elke keer een ander thema, dat houdt het spel hyped volgens Huub. “Daardoor is ook geen enkel potje hetzelfde. Dat houdt het leuk.”