Avansstudent ervaarde razende tyfoon: ‘Mensen konden geen kant op’

De krachtige tyfoon Son-Tinh raasde eind juli door Vietnam en kostte tientallen mensen het leven. Elena van Schagen, vierdejaarsstudent International Business, was in de regio toen dat gebeurde. “Ik had geluk dat ik mijn huis wél kon verlaten.”

De Avansstudent liep op dat moment stage in Hội An, een bedrijvig kuststadje in centraal Vietnam aan de Zuid-Chinese Zee. Hội An is onder meer beroemd omdat er bijna elke avond een lichtfeest is. Elena: “De stad krioelt van de ronkende brommers en elke dag meren er honderden bootjes aan, van waaruit Vietnamezen uit naburige dorpjes naar hun werk gaan.” De student had het naar haar zin in de stad. “Het was er super levendig en mijn stage, de grootste koffieketen in de stad, was erg leerzaam.”

‘Vrienden en familie in Nederland waren superbezorgd’

Gigantische windkracht
Maar toen raasde de tyfoon over Hội An. “Bizar, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt”, vertelt ze. Een gigantische windkracht, bliksem en zware regenval. En dat de hele dag door. “Vrienden en familie in Nederland waren superbezorgd op die dag. Ik kreeg meteen allemaal berichten op Whatsapp en Facebook, maar ik heb geluk gehad.”

Hoewel de stad volledig overstroomde, kon Elena op het nippertje wegkomen. “Ik bofte, want mijn straat was als een van de weinige straten slechts deels overstroomd”, zegt ze. “Mijn kamer stond toevallig aan de ‘goede’ kant van het huis, dus ik had geluk dat ik mijn huis wel kon verlaten. Er waren veel mensen die geen kant op konden.”

‘Een tropische storm is ongelofelijk heftig, zeker wanneer het mensenlevens kost’

Eenmaal weg uit haar overstroomde wijk, dacht Elena er nog steeds geen moment aan om terug naar Nederland te gaan. “Ja, een tropische storm is ongelofelijk heftig, zeker wanneer het mensenlevens kost en de toch al redelijk arme bevolking voor een deel dakloos raakt, maar voor mij was teruggaan naar Nederland geen optie. Ik zou haast zeggen dat de storm een bijzonder onderdeel was van mijn buitenlandervaring.”

Betrokken Avans
Elena benadrukt ook dat Avans ontzettend betrokken en behulpzaam was. “Zodra het nieuws Nederland bereikt had, kreeg ik gelijk een mail of alles goed was.” Inmiddels zit de student voor een minor in Chili, maar naar Vietnam zou ze ook zo teruggaan. “Met of zonder risico op een tyfoon.”

Jaarlijks krijgt Vietnam meerdere tropische stormen over zich heen. Vorig jaar doodde storm Damrey meer dan honderd mensen.