Bredase CMD’ers klauteren door een vagina

De zon laat zich af en toe zien en het bier staat alvast koud voor vanavond. De nieuwste lichting studenten Communication & Multimedia Design (CMD) bivakkeert drie dagen lang op een terrein in Helvoirt. Daar voeren ze creatieve opdrachten uit en ouwehoeren eindeloos onder het mom van ‘elkaar beter leren kennen’.

Op het groene terrein in Helvoirt hangt een ontspannen sfeer. Wie het hele gebeuren van een afstand bekijkt, kan zich bijna niet voorstellen dat de eerstejaars elkaar slechts een paar uur geleden hebben ontmoet. Om het terrein op te komen, moeten alle studenten door een zelf-geïmproviseerde vagina klauteren. Een symbolische ontmaagding dus.

‘Na één gesprekje was het al duidelijk; Selina en ik worden de rest van het jaar maatjes’

“Best wel lekker om opnieuw te beginnen met andere mensen dan die van mijn middelbare school”, erkent student Selina. Ze is nog maar net gearriveerd, maar met groepsenoot Mo heeft ze een enorme klik. Samen maken ze deel uit van het gayfriendly groepje met regenboogbandana’s. “Soms heb je direct een klik met iemand”, vertelt Mo enthousiast. “Na één gesprekje was het al duidelijk; Selina en ik worden de rest van het jaar maatjes.”

Badmutsen
De studenten krijgen een lastige opdracht voorgeschoteld. In groepjes van ongeveer acht bedenken ze een motto vlag, groepskreet en eventueel volkslied. Van zeemannen en -vrouwen tot koningen en koninginnen en ergens in de verte een groep introgangers met badmutsen. “Hoe we heten? Daar moeten we nog effe voor zitten, maar ons thema staat als een huis”, roept een van de groepsgenoten vastberaden.

“Dat ze zo snel loskomen, heeft te maken met de opdracht”, legt een commissielid uit. “Iedereen probeert elkaar de loef af te steken met de mooiste, origineelste vlag en naam. Het schept een band om als team iets vets te maken.”

Tussendoor worden ze getrakteerd op fruit en water. “Alcohol komt vanavond wel hoor”, vertelt de voorzitter.

Tekst gaat verder onder de foto.

Zweetsessie
De winnaars van de opdracht overnachten in een comfortabele slaapzaal, in plaats van in de tent op het grasveld.’

’s Avonds mogen ze flink uit hun plaat gaan. Maar de introcommissie kent geen genade. Woensdag worden ze met veel bombarie uit hun bed getrommeld voor een flinke zweetsessie. Met een kater aan de ochtendgymnastiek, daar gaat over gemopperd worden. “Daarom houden we het nog lekker even geheim”, vertelt iemand van de organisatie met een sardonisch lachje.

Dit jaar is Punt wederom van de partij op verschillende introducties om foto’s én hier en daar een sfeerreportage te maken. Je herkent ons aan het blitse kader waarmee we je graag op de foto zetten. Die kiekjes kun je natuurlijk delen op je eigen socials. Je vindt ze in elk geval terug op onze Facebookpagina en op Instagram.