Groningse oplossing voor dakloze internationale studenten: een tentenkamp voor 12.50 euro per nacht

Terwijl hogescholen en universiteiten in Nederland actief inzetten op internationalisering, is de huisvesting van buitenlandse studenten al jaren een heikel punt. Dakloze studenten in Groningen moeten nu noodgedwongen overnachten in een tent voor 12.50 euro per nacht.

Op het sportcomplex van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen staan de tenten die de afgelopen dagen aanleiding waren voor enige ophef. De drie aluhallen (zoals de Leeuwardense verhuurder Wiersma ze noemt) zijn bestemd voor buitenlandse studenten die in Groningen geen onderdak hebben gevonden, meldt Hanzemag.

De kamernood is hoog op de toch al krappe Groningse woningmarkt. Zeker onder internationale studenten, die nog geen netwerk hebben en soms botweg geweigerd worden. De universiteit riep medewerkers vrijdag zelfs op tijdelijk een international in huis te nemen.

Geen zin een tent? Dan kun je naar een hotelboot. Daar moeten de internationale studenten overigens wel minimaal één maand zitten. Kosten: bijna 1.300 euro.

china en Duitsland
Er werden voor vannacht 54 studenten verwacht. De tenten, met elk dertig bedden, zijn vanaf vandaag ook overdag te gebruiken (omdat er vanaf 28 augustus beveiliging voorhanden is). Volgens Hanzemag komt het merendeel van de 54 studenten die zich de afgelopen tijd hebben aangemeld voor deze noodopvang uit China en Duitsland.

Probleem neemt toe
Volgens de Landelijke Studentenvakbond LSVb konden meer dan 40 duizend studenten in 2017 geen woning vinden. “En het probleem neemt toe”, laat vicevoorzitter Carline van Breugel weten aan De Volkskrant. “Er zijn studentenhuizen bijgebouwd, maar het aantal internationale studenten groeit sneller dan verwacht.”

Die internationale studenten zijn een van de belangrijkste oorzaken van de woningnood. Hun aantal groeide in Nederland de afgelopen jaren harder dan het aantal Nederlandse studenten, zo blijkt uit de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting.