HBO Intro Festival Breda: ‘Het moet even wat losser komen hoor!’

“En nu alle handjes de lucht in!!” Het is een uurtje of zeven als de mc van het HBO Intro Festival in Breda de nieuwe studenten ophitst om uit hun dak te gaan. Hoewel het terrein op dat moment nog niet vol staat, krijgt hij de stemming er goed in: de studenten worden losser en de voetjes gaan van de vloer.

Dit jaar zijn er voor het eerst drie podia op het Bredase festival, dat voor de tweede keer in Breepark wordt georganiseerd. In totaal trekt het evenement 5.500 studenten van zowel NHTV als Avans, waarmee Breepark behoorlijk afgeladen is.

‘We hebben er vooral veel zin in omdat onze eigen introkamp tegenviel’

Terwijl sommigen bij de mainstage het zweet op hun lijf dansen, staat een groep nieuwe Ondernemerschap & Retail Management-studenten aan een tafeltje te kaarten. “Ik heb toevallig mijn tas mee en daar zat dit setje kaarten in. Is toch prima, beetje kaarten, beetje chillen”, reageert er eentje droog. De mannen genieten op hun eigen manier van het festival. “Later gaan we zeker dansen, ik ben helemaal vanuit Hilversum gekomen, dus dat komt goed. Maar nu is het nog vroeg”, reageert er een. “We hebben er vooral veel zin in omdat onze eigen introkamp een beetje tegenviel. Dat was klein, met één overnachting en twee dagen activiteiten. Heel jammer.”

Superstrak
Commerciële Economie-student Iris is nog niet zo lang op het terrein, maar vindt het er ‘superstrak’ uitzien. “Ik moet mijn rondje nog lopen, maar ik zie dat het mooi wordt”, vertelt ze, zichtbaar onder de indruk van de kraampjes, het eten en de podia. Studiegenoot Romini rent Iris vrolijk tegemoet. De twee kennen elkaar van hun intro, maar lijken nu al goede vriendinnen. Het terrein vindt Romini “heel gezellig”, al kan ze niet wachten tot ie-de-reen gaat dansen. “Het moet even wat losser komen hoor!”

Nederhop en hardstyle
Tegen een uurtje of negen gebeurt dat een stuk meer. Het terrein raakt voller, met veel Avans- maar ook NHTV-studenten. Vooral vooraan bij het hoofdpodium én het derde podium achterin wordt lekker gebounced, mede dankzij de mc, die regelmatig de studenten aanmoedigt om lekker te schudden en te springen. Van Nederlandstalige klassiekers, popnummers en Nederhiphop tot hardstyle: verschillende muziekstromingen passeren de revue. Studenten doen er verstandig aan een gratis setje oordopjes op te halen bij het informatiekraampje.

“Ik had niet verwacht dat het zó druk zou zijn”, zegt Informatica-student Dani. “Alleen maar mooi hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd!” “De sfeer zit er goed in” vindt vriend en nieuwe student Willem van de opleiding Elektrotechniek. Of ‘ie het bont gaat maken vanavond? “Ik woon in Breda en ik ben met de fiets, dus tel maar uit”, lacht hij. Studenten die nog geen achttien zijn dragen een gekleurd polsbandje. Voor hen geen tapbier, maar fris of een watertje.

Pompende beats
De eerstejaars zijn zeer te spreken over de aankleding van het terrein. “Eigenlijk is het net een groot muziekfestival”, zegt International Business-student Emma verwonderd. Wie de pompende housebeats en het twerken even beu is, kan zich wagen aan een van de spellen van de studentenverenigingen, achterin de hoek van het festival. Relaxen kan ook bij de voedselkraampjes, waar de onweerstaanbare geur van crêpes je tegemoet komt. Dit jaar hebben studenten de keus uit vegaburgers, broodjes gehaktbal, beenham, friet en crêpes.

Lange rijen

Over de rijen bij de muntenverkoop zijn de studenten iets minder te spreken. “Ik moest zó lang in de rij staan. De volgende keer laat ik een vriend drank voor me halen”, verzucht student Sharida. Dat de rijen lang zijn en de verkoop niet bepaald vlot verloopt, valt niet te ontkennen. Halverwege de avond krijgt het festival te maken met een kleine pinstoring, waardoor de boel iets minder goed loopt. “Misschien waren we ook niet berekend op zóveel studenten”, erkent een van de organisatoren.