Kamp BETA op nieuwe locatie: ‘Het voelt bijna als een festival’

Ontbijten met bier, een ellenlange fietstocht door Brabants polderlandschap, bierpong, volleybal, zwemmen en als hoogtepunt een kroegentocht: dat is Kamp BETA, de intro van de academies AE&I en ATGM in een notendop. “Deze editie is vetter dan ooit.”

Kamp BETA wordt georganiseerd door studentenverenigingen Virgo en Maximus. Deze editie is met ruim honderd extra studenten groter dan vorig jaar. “Dit jaar slapen we op een veel chiller terrein. Mooi en ruim, het voelt bijna als een festival”, vertelt een commissielid, die al voor het tweede jaar op rij de intro organiseert. “Deze editie is alleen daardoor al vetter dan die van vorig jaar.”

Bier bij het ontbijt
Op de derde dag van hun introkamp tekent de vermoeidheid zich af op de nieuwkomers. “Ik heb al uren last van mijn kater”, verzucht introganger Daan. “De commissie houdt goed toezicht, maar zoals gebruikelijk bij veel introductieweken: sommigen drinken al bij het ontbijt, tussen de middag en ‘s avonds natuurlijk”, vertelt nieuwkomer Joke. Een groot deel van de deelnemers is minderjarig en mag nog niet drinken, zij hebben gedurende de hele week een zwart bandje om. Mentoren houden streng toezicht. Zij zien er op toe dat niemand onder de achttien drinkt en dat de introgangers vooral niet teveel zuipen.

‘Ik heb geen spijt dat ik mee ben gegaan’

Vrolijk zijn de studenten ondanks hun brakheid in elk geval wel. Anna: “Ik vind het megaleuk tot nu toe. Ik heb geen spijt dat ik ben meegegaan. Het scheelt dat bijna iedereen hier alleen arriveert. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje.” Ook nieuwkomer Sam, die languit op het grasveld ligt, vindt zijn intro ‘superchill’. “Op dit moment heb ik het zwaar. Ik zuip zoveel, dat ik ‘s ochtends bij het opstaan nog zatter ben dan toen ik de nacht ervoor ging pitten. Maar het is wél een superchille intro, waar we ook best wat actieve dingen doen.”

Op de derde dag van BETA liggen de meeste nieuwkomers versuft in de zon bij zwembad De Kuil. De muziek knalt uit te speakers en commissieleden doen er alles aan een beetje leven in de brakke brouwerij te brengen. Er zijn sportieve activiteiten en commissieleden lopen geregeld rond om de boel in de gaten te houden.

Niet iedereen ligt overigens bij te komen van de dag ervoor. Sommigen spelen volleybal, anderen een potje bierpong. Dinsdag moesten de nieuwkomers naar eigen zeggen een ‘veel te lange fietstocht’ maken. Hoeveel kilometer ze precies hebben gefietst, dat weet niemand meer. “Maar ook dat was slopend”, weet de brakke Sam te vertellen.

‘Volgens mij is er niemand die zich niet op zijn of haar gemak voelt

Wespenplaag
Het enige minpunt van Kamp BETA zijn de wespen, vindt eerstejaarsstudent Sjoerd. “Ze zijn verdomme overal. Ik ben in elk geval al slachtoffer geworden”, klaagt hij. Over de organisatie zijn de eerstejaarsstudenten zeer positief. “Er zijn zoveel commissieleden bij wie je terecht kan. Volgens mij is er niemand die zich niet op zijn of haar gemak voelt hier.”

Nu mogen de introgangers nog even luieren aan het water, maar vanavond volgt hét hoogtepunt van de intro. “De kroegentocht is echt ons paradepaardje” vertelt een van de commissieleden trots. Meerdere organisatoren beamen dat. De studenten worden opgedeeld in groepjes en gaan woensdagavond de krochten van Breda in voor, hoe kan het ook anders: bier én fris.

Dit jaar is Punt wederom van de partij op verschillende introducties om foto’s én hier en daar een sfeerreportage te maken. Je herkent ons aan het blitse kader waarmee we je graag op de foto zetten. Die kiekjes kun je natuurlijk delen op je eigen socials. Je vindt ze in elk geval terug op onze Facebookpagina en op Instagram.