Kick-off nieuwe studiejaar: ‘Samen het onderwijs van de toekomst maken’

Een zoemende drone in de lucht en een presenterende robot op het podium. Ook bij de kick-off van het nieuwe studiejaar voor alle medewerkers van Avans in het Bredase Chassé Theater, is de toekomst dichtbij. Bestuursvoorzitter Paul Rüpp doet een beroep op de aanwezige docenten en onderwijsondersteuners om input te leveren voor het nieuwe ambitieplan 2020-2025 dat dit studiejaar geschreven gaat worden. “Is Avans klaar voor de student van de toekomst?”

Hoewel de aftrap van het nieuwe studiejaar vooral in het teken staat van de toekomst, neemt Rüpp ook even de tijd om terug te blikken op het afgelopen studiejaar. Avans staat er goed voor, het studentenaantal is gestegen tot boven de 30.000. De hogeschool scoort nog steeds goed op studenttevredenheid en het aantal aanmeldingen voor de Associate degrees overtreft de verwachtingen. Ook de Academie voor Deeltijd zit weer op het juiste spoor na financiële problemen. “In de eerste week van de vakantie stichtte een stel onverlaten brand bij de kunstacademie. Even leek het erop dat we niet op tijd alle roet uit het gebouw konden verwijderen, maar ook dat is gelukt.”

Impact
Maar dan de toekomst. “De volgende generatie is opgegroeid met iPads en Facebook. Die zijn altijd connected. Daar moet je als onderwijsinstelling op inspelen. Zijn we klaar voor de studenten van de toekomst? Veranderingen zijn er altijd geweest, maar de snelheid ervan lijkt zich de afgelopen jaren te vermeerderen. Robotica, kunstmatige intelligentie en zelflerende computers nemen een vlucht. Welke impact heeft dat op het onderwijs?”

Volgens Rüpp vraagt de student van de toekomst om persoonlijker, flexibeler en vraaggestuurd onderwijs. “Onderwijs op maat. Maar wat voor organisatie en huisvesting hoort daarbij?”

Ambitie
Veel vragen waarop het College van Bestuur dit studiejaar een antwoord hoopt te formuleren samen met medewerkers en studenten. In elke Avansstad vindt in september een ambitiebijeenkomst plaats het gesprek over het nieuwe ambitieplan op te starten.