Tilburg verkennen in je onderbroek

“Ik geef de intro een 6.5, maar we zijn pas net begonnen. Dat cijfer gaat vast wel omhoog”, zegt een eerstejaarsstudent Technische Bedrijfskunde. Het is twee uur ’s middags en alle deelnemers aan de introductieweek van Avans in Tilburg zijn net terug van een fiets- en spelletjestocht in het centrum. De sfeer zit er al goed in op het grasveld naast de hogeschool.

Voor het tweede jaar op rij is een grote tent naast Avans de uitvalsbasis voor de introweek. En dat bevalt goed. De studenten slapen in de sporthal van Tilburg University en kunnen op de fiets hun nieuwe stad ontdekken.

“We vinden het belangrijk dat de eerstejaars veel de stad in gaan, maar het is ook makkelijk voor ons als organisatie”, zegt Thomas van Schijndel, vierdejaarsstudent Bouwkunde en voorzitter van de introcommissie. “Op het terrein moet je de groep continu bezighouden. We merken dat in de binnenstad de groepjes zichzelf sneller vermaken. Bovendien hebben we op deze manier ook tijd om het terrein op te ruimen en dingen voor te bereiden.”

Frisse duik
Na aankomst in de ochtend wacht de eerstejaars meteen een vol programma. In het centrum moeten ze opdrachten uitvoeren, zoals een lang lint maken van kleding. Met als gevolg dat de eerstejaars in hun onderbroek bij de Spoorzone staan. In de Piushaven nemen eerstejaars en hun herders een frisse duik en in het stadspark maken ze kennis met studentenvereniging Totus.

Hoewel de opleiding Mens en Techniek dit studiejaar is verhuisd naar Breda, is het aantal deelnemers aan de introweek hetzelfde gebleven. “We hebben meer studenten Ruimtelijke Ordening, die opleiding is dit jaar flink gegroeid”, legt Thomas uit.

Biercantus
Na de lunch maken de ‘nullen’, zoals de eerstejaars worden aangesproken, zich klaar voor de pubquiz waar ook diverse docenten hun gezicht laten zien. Thomas: “Daarna gaan we nog barbecueën en is er een biercantus. Om elf uur stopt het programma hier en gaat een deel op kroegentocht en de andere helft feesten in de soos.”

“Ik verwacht dat ik morgenochtend een kater heb en donderdag compleet brak ben”, voorspelt een eerstejaarsstudent als hij het programma van de rest van die dag hoort.

Dit jaar is Punt wederom van de partij op verschillende introducties om foto’s én hier en daar een sfeerreportage te maken. Je herkent ons aan het blitse kader waarmee we je graag op de foto zetten. Die kiekjes kun je natuurlijk delen op je eigen socials. Je vindt ze in elk geval terug op onze Facebookpagina en op Instagram.