Tilburgse student overleden aan meningokokken

Een student van de Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) in Tilburg is donderdag overleden aan meningokokkenziekte. De student was vorige week begeleider tijdens het introductiekamp voor eerstejaarsstudenten. Begin deze week werd hij opgenomen in het ziekenhuis.

“Met grote schrik, verslagenheid, verwarring en verdriet heeft ons vanmiddag het droevige bericht bereikt dat een van onze studenten vandaag in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is overleden”, schrijft directeur Marjo Spee op Facebook.

Geen colleges
In verband met het overlijden van de student zijn er vandaag geen colleges op de FHJ. “We willen vrijdag alle studenten en docenten van onze school de gelegenheid bieden om met elkaar een start te maken met de verwerking van dit verdriet”, schrijft Spee. “Daarom hebben we besloten om die dag geen onderwijsprogramma aan te bieden.”

De meningokokbacterie leeft in keel- en neusholten en verspreidt zich via kleine druppeltjes door de lucht. De meeste mensen worden er niet ziek van. Maar bij sommigen kan de meningokok zich razendsnel verspreiden, bloedvergiftiging veroorzaken en het hersenvlies aantasten. Iemand met meningokokkenziekte kan heel snel erg ziek worden. Meer informatie over de ziekteverschijnselen is terug te vinden op de website van GGD Hart voor Brabant.

Geen andere zieken
Iedereen die recentelijk intensief contact heeft gehad met de student, is inmiddels persoonlijk benaderd. Volgens de GGD zijn er voor zover bekend geen andere mensen ziek geworden. De verwachting is dat dat ook niet meer gaat gebeuren.

De student was in de eerste week van dit schooljaar begeleider tijdens het introductiekamp. Dat maakte de kans op besmetting groter. De GGD gaf na het introkamp ook voorlichting op de Fontys Hogeschool Journalistiek over de meningokokkenziekte.