Utrechtse studentenvereniging schorst lid vanwege racistische mail

illustratie: Janine JanssenDe Utrechtse studentenvereniging Unitas S.R. heeft een lid geschorst nadat deze een mail vol kwetsende, racistische en seksistische opmerkingen had rondgestuurd binnen de vereniging, zo meldt de Volkskrant.

De student stuurde een uitnodiging voor een borrel en moedigde daarin medestudenten aan net zoveel te drinken als het aantal slachtoffers van de aardbeving in Lombok. De Thaise voetballers die in juli vastzaten in een grot worden in de mail “gele tiener rukkers” genoemd. Verder haalt de student een – niet bestaand – artikel aan dat in De Telegraaf zou zijn verschenen onder de kop: “Twee getinte mannen springen van Erasmusbrug om te kijken wie er wint”. Daarover schrijft hij dat de enige winnaar “natuurlijk De Maatschappij was”.

Intern onderzoek
Studentenvereniging Unitas is een intern onderzoek begonnen, laat Unitas-rector Okke Klaassen weten na vragen van de Volkskrant.

“Het bestuur van Unitas S.R. kan niet duidelijk genoeg zijn dat dit soort uitlatingen, hardop geuit of geschreven in een uitnodiging aan een groep leden, niet getolereerd worden en volstrekt niet passen in de open tradities en de gebruikelijke omgangsvormen van de vereniging”, zegt de rector in de krant.

Maatregelen
De Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht noemen de mail een “verwerpelijke tekst”. De instellingen verwachten dat de studentenvereniging, die ongeveer negenhonderd leden telt, het interne onderzoek korte termijn afrondt en maatregelen neemt. Daarna beoordelen de instellingen of deze maatregelen afdoende zijn.