Ali’s lang gedroomde kinderbibliotheek opent volgende maand in verwoest Noord-Syrië

Zo’n drie jaar lang werkte de Bossche student Bedrijfskunde Ali Cakmak aan zijn droomproject: een kinderbibliotheek in Kobani, Noord-Syrië. Volgende maand wordt zijn droom werkelijkheid en opent de bibliotheek in een weeshuis.

“Het is wel gek”, vertelt derdejaarsstudent Ali Cakmak, “drie jaar heb ik aan dit project gewerkt en nu komt de bibliotheek er eindelijk echt.” De bibliotheek wordt gevestigd in een weeshuis en geeft ruim vijfhonderd kinderen de kans om te lezen zodat ze hun zorgen kunnen vergeten.

3000 euro
Het project lag even stil door een handelsembargo op het gebied door Turkije en Irak. Maar in samenwerking met lokale hulporganisaties, opent de bibliotheek dan toch eindelijk bijna de deuren. De politiek neutrale kinderboeken zijn allemaal in het Koerdisch en kosten vijf euro per stuk. In totaal heeft Ali drieduizend euro opgehaald. “De boeken worden gekocht in Syrië. Dat is ook goed voor de economie daar.”

De student heeft nooit getwijfeld aan de haalbaarheid van het project. “Ik zou eigenlijk overal waar het nodig is een bibliotheek willen”, liet Ali eerder al aan Punt weten. De keuze viel op Kobani omdat de stad veelvuldig in het nieuws kwam en omdat hij zelf Koerdisch is. Zijn ouders komen uit het Koerdische deel in Turkije.

Comité van aanbeveling
Om meer ruchtbaarheid te geven aan zijn project richtte hij een comité van aanbeveling op. Onder andere Emile Roemer van de SP, komediant Jandino Asporaat en de burgemeesters van Venlo en Beesel hebben zich hierbij aangesloten. “Iedereen is super enthousiast, dat geeft extra energie om door te zetten.”

Wil jij Ali en de kinderen in Kobani helpen? Tot het einde van de maand kun je nog geld storten. Op de Facebookpagina van zijn project vind je meer informatie.