Student-ondernemer: Avansstudent verkoopt scooters met een knipoog naar het verleden

Rik Smits, student Ondernemerschap & Retail Management in Den Bosch, steekt een groot deel van zijn tijd in zijn onderneming Eysing, waarmee hij elektrische scooters verkoopt. “We moeten het nú doen.”

Toen Rik Smits zestien werd, mocht hij van z’n ouders zijn scooterrijbewijs halen. Ze wisten hoe gaaf hij scooters vond. Maar ook voor andere voertuigen heeft de Bossche student Ondernemerschap & Retail Management een groot zwak. “Ik heb laatst een mooie oldtimer verkocht en meteen een nieuwe klassieker aangeschaft. Het handelen in voertuigen vind ik erg leuk.”

Door Eysing is een droom van Rik uitgekomen. “Ik heb altijd geroepen dat ik iets wil maken waar anderen baat bij hebben of waar ze graag naar kijken.” Met zijn bedrijf, dat hij oprichtte met Alain van Dijk, combineert Rik zijn liefde voor voertuigen met het ontwerpen van mooie dingen.

‘Elektrische scooters waren er al, maar werden rechtstreeks uit China geïmporteerd. Dat was troep’

“Alain en ik wilden het perfecte voertuig voor in de stad ontwerpen, maar dan wel duurzaam. Elektrische scooters waren er al, maar werden rechtstreeks uit China geïmporteerd. Dat was troep.”
De twee jongens dachten dat ze het beter konden en zijn aan de ontwerptafel gaan zitten. Hun elektrische scooter moest een totaal ander jasje krijgen. “De meeste scooters leken op het ontwerp van Vespa. Wij wilden die van ons een krachtige uitstraling geven. De musical Soldaat van Oranje was toen heel populair. Het design van de motor uit die musical, die vintage en retro-vibe, vonden we heel tof. Dat zie je duidelijk terug in ons product.”

‘Ik hoef nu niet te kiezen tussen een grote klant binnenhalen of een tentamen halen, want door de regeling kan het beide’

Topondernemersregeling
Omdat Rik heel druk is met zijn bedrijf, heeft hij soms moeite om dat te combineren met zijn studie. Hij is daarom recentelijk toegelaten tot de Student Topondernemersregeling van Avans, een regeling voor ambitieuze studenten. Die kunnen zo naast hun studie ook hun ondernemersdroom verwezenlijken.

“Ik krijg nu ruimte om mijn eigen planning te maken. Aan het begin van het jaar kan ik bijvoorbeeld al zien dat het in de zomer drukker gaat worden. Het is fijn dat ik dan kan aangeven dat ik in rustigere periodes mijn tentamens wil plannen. Ik hoef nu niet te kiezen tussen een grote klant binnenhalen of een tentamen halen, want door de regeling kan het beide.”

Vrije tijd
“Ik werk graag hard. Zowel Alain als ik vinden: we moeten het nú doen. Over vijf jaar denken we er misschien wel anders over. Vaak neem je op latere leeftijd minder risico’s en heb je minder tijd.” Riks weken bestaan vooral uit school en zijn bedrijf. Toch blijft hij nog wel leuke dingen doen. “Dat is het fijne aan het hebben van een eigen onderneming: als je vrij wil zijn, kan dat gewoon. Ik ga elke vrijdag- of zaterdagavond de stad in met vrienden. Zo hoort het ook, anders trek je het uiteindelijk niet meer.”

Grootse plannen
Rik en Alain hebben grootse plannen met hun bedrijf. Naast dat ze over een aantal jaar naar het buitenland willen, gaat het duo drie modellen uitbrengen. “Mijn ideale toekomstbeeld? Iets heel gaafs neerzetten met ons team. En dan terugkijken met het gevoel dat we samen iets moois hebben gemaakt.”