Student in het buitenland: het goede leven op Bali

Marc Jan Dercksen volgt met vijf andere Tilburgse studenten Technische Bedrijfskunde een minor in Udayana, Bali. Ze verblijven in een villa met zwembad. “We hebben al een poolparty gegeven voor de internationale studenten, zestig man was aanwezig.”

Waarom zijn jullie een minor gaan volgen in Bali? Vooral om extra vakkennis op te doen of om je te ontwikkelen op het persoonlijke vlak?
“De minor voegt zeker iets toe aan onze vakkennis. Door kennismaking met andere culturen leren we dat er kansen liggen bij internationalisering van bedrijven. Om als bedrijf te internationaliseren is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de diversiteit tussen andere culturen. Verder volgen we een project waarbij ook studenten van Udayana zitten in onze groep. Hierbij moeten we een concept ontwikkelen om het probleem van de wilde honden op te lossen. We gaan ook nog aan de slag met een project rondom het plasticafval in Bali. Natuurlijk leren we meer, maar we zijn pas net begonnen aan dit avontuur.”

Hoe is het onderwijsniveau in Bali?
“We wisten niet precies hoe het onderwijswijsniveau zou zijn. We merken dat het niveau wat lager ligt dan in Nederland. Veel onderwerpen hebben we al gehad. We merken van andere internationale studenten (Japanners, Duitsers, Denen, Amerikanen, Spanjaarden) dat het onderwijsniveau in Nederland sowieso wat hoger ligt. Omdat het een vereiste is voor ons om 30 EC’s mee terug te nemen hebben wij als groep besloten ons in te schrijven voor 35 EC. We hebben dus een buffer en hoeven een vak niet te halen.”

Hebben jullie contact met de andere internationale studenten?
“Veel activiteiten worden door het GOBALI-programma geregeld. Denk daarbij aan surflessen, reisjes naar tempels en koffie maken. Koffie is erg lekker in Indonesië. Tijdens deze activiteiten trekken we veel op met andere studenten. We verblijven zelf in een villa met een groot zwembad. We hebben voor iedereen al een ‘poolparty’ gegeven. Zestig internationale studenten waren daarbij aanwezig. Een fijne manier van kennismaken.”

Jullie plan was om een minor te volgen in Bali en daarnaast andere plekken in Azië te bezoeken. Is dat nog steeds zo? Welke landen zijn jullie van plan te bezoeken?
“We moeten nog het een en ander regelen met onze visa, maar de plannen zijn om naar Thailand te gaan en de Filipijnen te bezoeken. Verder gaan we nog andere eilanden rondom Bali bezoeken. Sommigen van ons willen graag naar Lombok, maar in verband met aardbevingen moet dat even wachten. Verder staan Java en de Komodo-eilanden op onze planning.”

Wat had je eigenlijk vanuit Nederland mee moeten nemen en mis je nu?
“Niks. Het leven in Bali is erg goedkoop. Als je iets bent vergeten koop je het voor bijna niks. Je kookt hier niet, je gaat alleen maar uiteten. Het is leuk om naar de lokale tentjes, Warungs, te gaan. Daar kun je al een volledige maaltijd eten voor 10.000 Rupiah. Dat is 70 eurocent.”

Valt het mee met de feesten?
“Je hebt het zelf in de hand. School heeft natuurlijk prioriteit, maar met vier uur slaap kunnen sommigen van ons ook prima aanwezig zijn in de lessen. Aanwezigheid is wel een vereiste. Ben je minder dan 75 procent aanwezig, dan mag je niet deelnemen aan het tentamen!”