Bossche student Jordy staat tegenover de Mike Tyson van het kickboksen: ‘Mensen verklaren me voor gek’

Jordy Beekwilder, tweedejaarsstudent Integrale Veiligheidskunde en top-kickbokser staat volgende week tegenover Nabil Haryouli, ook wel ‘het talent van de wereld’ genoemd. “Je moet de beste verslaan om de beste te worden.”

‘Haryuouli kon geen tegenstanders meer krijgen omdat niemand durft’

Op 15 september staan de mannen oog in oog op Enfusion in Antwerpen, een van de grootste kickboksevenementen ter wereld. Haryouli, die naar de bijnaam ‘Tyson’ luistert, is de absolute wereldtop in de B-klasse van Jordy. “Haryuouli kon geen tegenstanders meer krijgen omdat niemand durft. Die gast lijkt wel van titaan. Hij slaat iedereen knock-out”, aldus Jordy.

De student weet dat veel mensen verrast zijn dat hij het wél durft op te nemen tegen de man die met wereldtopper Mike Tyson wordt vergeleken. “Mensen verklaren me voor gek, maar dat geeft me nog meer motivatie om te knallen”, zegt hij nonchalant. “Je moet immers de beste verslaan om de beste te worden.”

Intensief
Voor de grote dag traint de student op dit moment zeer intensief. “Zijn naam spookt door mijn hoofd als ik ga slapen en ik word er ’s ochtends mee wakker.” Luieren zat er de afgelopen maanden logischerwijs niet in. “Ik heb de hele zomer keihard doorgetraind.” Met de wedstrijd in het vooruitzicht, moet álles in zijn leven op dit moment plaatsmaken voor boksen. De student drinkt voorlopig niet, zorgt dat hij genoeg slaapt en let goed op zijn voeding.

‘Ik ben nog nooit knock-out geslagen, dus dat gaat me volgende week ook niet gebeuren’

Inmiddels traint Jordy al bijna acht jaar als kickbokser. Of ‘ie nerveus is om te vechten tegen Haryouli? “Dat kan ik niet ontkennen. Vooral nu het dichterbij komt. Tegelijkertijd heb ik niets te verliezen. Ik kan mezelf alleen maar bewijzen. Ik ben nog nooit knock-out geslagen, dus dat gaat me volgende week ook niet gebeuren”, zegt hij vastberaden.

Jordy combineert zijn studie Integrale Veiligheidskunde nu al voor het tweede jaar met topsport. Soms is dat moeilijk, gaf hij in een eerder interview met Punt toe. “Als ik bijvoorbeeld een tentamenweek heb, maar tegelijkertijd moet trainen. Dan ben ik fysiek best moe, maar moet ik toch met mijn neus in de boeken. Wat ik overigens niet erg vind, want ik geniet ook van studeren. Ik ben van nature gedisciplineerd en vrij optimistisch.”