CDA-jongeren: ‘Studenten volgend jaar armer dan nu’

illustratie: Evi HogervorstNederlanders krijgen volgend jaar meer te besteden, beloofde het kabinet deze week. Maar voor studenten geldt dat niet, hebben de CDA-jongeren berekend. Zij verliezen volgend jaar zo’n 2 procent aan koopkracht.

Dat stelt het CDJA, de jongerenafdeling van het CDA. Voor universitaire studenten gaat het om een daling van 2,37 procent. Hbo-studenten leveren ongeveer 1,9 procent in.

Want de inkomsten van studenten stijgen niet, terwijl de huur, de zorgpremie en het collegegeld wel omhoog gaan. Door de btw-verhoging worden bovendien de alledaagse boodschappen duurder.

Boodschappen
“Het gevolg hiervan is een generatie die het slechter lijkt te krijgen dan haar ouders en kampt met steeds duurder en moeilijker toegankelijk onderwijs en een slopende concurrentiecultuur”, schrijft CDJA-voorzitter Lotte Schipper in het voorwoord.

De uitkomsten verschillen een beetje voor wo- en hbo-studenten. Hbo’ers betalen gemiddeld minder huur dan universitaire studenten – ze wonen vaker in kleine steden waar de woningnood meevalt – maar ze krijgen ook minder geld van hun ouders.

De halvering van het collegegeld voor eerstejaars studenten is hier niet in meegenomen. Die halvering geldt maar voor een deel van de studenten, schrijft het CDJA, en de gevolgen voor de koopkracht zijn nog niet duidelijk.

De CDA-jongeren komen met een reeks aanbevelingen. Om een terugkeer van de basisbeurs vragen ze niet, al was de invoering van het nieuwe leenstelsel volgens dit rapport “het startschot van de schuldengeneratie”.

Schijnconstructies
Wel willen ze dat de aanvullende beurs wordt uitgebreid en dat de hogere rente op studieschulden niet doorgaat. Daarnaast vragen ze om meer studentenwoningen, een verbod op onbetaalde stages en een hardere aanpak van ‘schijnconstructies’ op de arbeidsmarkt waarin studenten als zzp’er moeten werken terwijl ze eigenlijk in dienst zijn.

De jongeren leenden de methode uit een eerder onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg, dat de uitkomsten dan ook onderschrijft, zoals ook de Landelijke Studentenvakbond doet.