Commentaar: verlagen bindend studieadvies is niet dé oplossing voor studiestress

Illustratie: Elmarye AaijAls het aan minister Van Engelshoven ligt komt er een einde aan het strenge bindend studieadvies (BSA) voor eerstejaarsstudenten. Zij hoeven straks nog maar 40 van de 60 studiepunten te behalen. Nu bepalen hoger onderwijsinstellingen nog zelf hoeveel studiepunten eerstejaarsstudenten moeten halen om hun opleiding te mogen vervolgen.

Van Engelshoven wil met een BSA van 40 studiepunten de studiedruk bij eerstejaarsstudenten verminderen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat steeds meer studenten kampen met psychische problemen en studiestress.

In dat opzicht is het verlagen van het BSA naar 40 studiepunten een prima idee. Er ligt minder druk bij eerstejaarsstudenten om zoveel mogelijk studiepunten te halen en ze hebben de ruimte om te wennen aan het hoger onderwijs.

80 studiepunten?
Maar de prestatiedruk en studiestress los je er niet mee op. Je verschuift deze gewoon naar het tweede jaar. Uiteindelijk moeten studenten elk studiejaar 60 studiepunten halen. Eerstejaarsstudenten die -in de nieuwe situatie- 40 punten halen, zien zich genoodzaakt in het tweede jaar 80 studiepunten bij elkaar te sprokkelen. Willen ze nog enigszins kans maken binnen vier jaar af te studeren. Extra studiedruk dus!

Een ander nadeel van het verlagen van de BSA-norm is dat minder gemotiveerde studenten niet geprikkeld worden om energie te steken in hun studie. Studenten die twijfelen over hun studiekeuze worden minder snel gedwongen te kiezen voor een andere opleiding die uiteindelijk beter bij hen past.

Dat studenten en vooral eerstejaars veel druk ervaren is een feit, maar of het verlagen van het bindend studieadvies de oplossing is, is echt nog maar de vraag.

Sam

Ondanks dat ik óók voor: 'Onzin, dat lost echt niets op.' gestemd heb. Is het artikel natuurlijk wel dusdanig sturend dat je geen valide peiling aan het einde van het artikel kan houden. +afkraken kan iedereen, wat stelt Arold Roestenburg voor?

2018-09-04 16:05:19